Aktuální informace pro podnikatele k dopadu Covid-19

Nejvyšší správní soud dnes zrušil aktuálně platná omezení v restauracích, hernách a kasinech. Podle soudu pandemický zákon umožňuje omezit obchod a služby, ale nikoliv zakázat jejich provoz, a to ani prostřednictvím zákazu přítomnosti veřejnosti. Rozhodnutí soudu ale nebude mít bezprostřední dopad. V platnost vstoupí až dnem právní moci rozsudku, tedy po vypracování odůvodnění a po doručení.

Jako potvrzení o bezinfekčnosti bude od pondělí 24. května stačit doba tří týdnů po první dávce očkování proti covidu-19. Dosud se uznávalo jen dokončené očkování. Po dnešním jednání vlády to řekl ministr zdravotnictví Petr Arenberger.

S jednou dávkou tak budou moci lidé nově např. na zahrádku restaurace, jejíž návštěva je možná pouze s testem, po prodělání nemoci nebo po očkování. Zahrádky se zákazníkům zpřístupnily od pondělní 17. května. Dodržování pravidel kontroluje hygiena nebo policie. 

Kabinet dnes také prodloužil dobu, po kterou je člověk oficiálně chráněn po prodělání covidu, a to z 90 na 180 dnů.

Od příštího týdne se do škol mohou vrátit středoškoláci, ve všech krajích se zruší rotační výuka pro druhé stupně základních škol a nižší ročníky gymnázií. Vláda zároveň od 24. května umožní provoz hotelů, které nabídnou plnou kapacitu. 

Od pondělí 24. května se veřejnosti zpřístupní také kulturní a společenské akceUvnitř se jich bude moci účastnit až 500 lidí, venku pak 1 000. Kabinet uvolnil také pravidla pro vnitřní sportoviště, kde se bude moci společnému pohybu věnovat až 12 osob najednou. Od 12. června vláda plánuje otevření vnitřních prostorů restaurací.

Venkovní bazény a koupaliště by se podle hlavní hygieničky Pavly Svrčinové mohly otevřít v pondělí 31. květnaVnitřní bazény a wellness se pak lidem  zpřístupní 14. června, pokud se výrazně nezhorší epidemická situace v ČR. Šestý balíček rozvolňování se začne připravovat v pondělí, uvedla dnes hlavní hygienička.  

očkováním ve firmách stát počítá až s otevřením věkové hranice nad 16 let, řekl dnes ministr zdravotnictví Arenberger. Podmínkou bude dostatek zásob vakcín. Umožnit firmám očkovat zaměstnance chce Hospodářská komora. Přibývá totiž podniků, které nabízejí státu, že zorganizují firemní očkování proti covid-19. Vakcinační metodiku Hospodářská komora sestavila v dubnu.

Připomínáme, že ochranné pomůcky, antigenní testy, dezinfekční zařízení a moderní technologie k prevenci proti šíření onemocnění covid-19 na pracovištích mohou firmy pořizovat od partnerů Hospodářské komory v burze nabídek.

Aktuální informace ZDE


Přeshraniční pohyb po Evropě – aktuální informace

Od 19. května nemusí cestující z ČR a mnoha dalších evropských zemí po příjezdu do Rakouska do desetidenní karantény. Cestovatelům stačí doklad o očkování proti covidu-19, nebo negativní test či potvrzení o uzdravení z nemoci. Výjimky dosud platily pouze pro pendlery a obchodní cesty, nově tak do Rakouska mohou i turisté.


Volby 2021 – Stát v elektronizaci zaspal

Podnikatelé a experti na elektronizaci státu a moderní digitální, proklientsky orientované služby na předvolební debatě na půdě Hospodářské komory v pražském Florentinu poukázali na paradox, že stát před deseti lety vybudoval technologickou základnu nezbytnou pro modernizaci veřejných služeb v takové architektuře, bezpečnosti a kvalitě, jakou v té době neměl žádný jiný evropský stát, přesto ale od té doby není schopen úspěšnější modernizace a občanům zpřístupnit veřejné služby tak, jak by potřebovali.

Další informace zde


Národní plán obnovy nedostatečně zohlednil potřeby podnikatelů

Národní plán obnovy, kterým chce EU v příštích letech pomoci ekonomikám členských zemí z koronavirové krize, vláda schválila bez vypořádání většiny připomínek Hospodářské komory. Ta přitom k materiálu zaslala ministerstvu průmyslu a obchodu celkem 92 výhrad. 

Podrobnosti zde


Tajemník Úřadu HK ČR Tomáš Vrbík navštěvuje komory v regionech

Aktuální situaci českých firem v souvislosti s pandemií covidu-19 a uzávěrou ekonomiky během svých cest po českých regionech mapuje tajemník Úřadu Hospodářské komory Tomáš Vrbík. Podněty od komor a podnikatelů v regionech Hospodářská komora využije při jednáních s vládou o podpoře firem po koronavirové pandemii. V průběhu dubna a května Tomáš Vrbík navštívil severní a jižní Moravu, Vysočinu, východní Čechy i západočeské regiony a jižní Čechy. Na přelomu května a června zavítá do Středočeského a Libereckého kraje.

Hospodářská komora eviduje značný zájem podnikatelů a firem o odborné poradenství, zejména pak v souvislosti s koronavirovou pandemií a jejími dopady na byznys. Podnikatelé se proto mohou obracet na bezplatnou poradnu, kterou Hospodářská komora provozuje ve spolupráci se svými partnery. Poradna je dostupná ZDE

Detaily zde


Vladimír Dlouhý jednal se šéfy evropským komor o ekonomické budoucnosti

Český HDP by se měl v průběhu letošního roku vrátit k solidnímu růstu. Ekonomický výhled pro následujících 12 měsíců diskutoval prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý se svými protějšky ze čtyř evropských států. Online meetingu pořádaného Rakouskou hospodářskou komorou se zúčastnili prezidenti podnikatelských svazů z ČR, Rakouska, Chorvatska, Srbska a Slovinska. 


Komora prosazuje novelu autorského zákona

vyváženější podmínky v online prostředí se má zasadit novela autorského zákona, která v českém právním řádu doplní zastaralou právní úpravu, která překotný rozvoj informačních technologií nezohledňovala. Podle Hospodářské komory je v zájmu rozvoje kultury a kreativního průmyslu nutné vyvinout tlak na to, aby provozovatelé různých typů uložišť, domén, platforem, aplikací apod. sami šířili předměty autorskoprávní ochrany pouze legálním způsobem po dohodě s majiteli práv

Více zde


Komora+: Přinese nová emisní norma konec spalovacích motorů?

Aktuálně platnou emisní normu Euro 6/VI by měla podle Evropské komise už v roce 2025 nahradit norma nová, a to mnohem přísnější. V říjnu minulého roku se na veřejnosti objevily první kontury připravované Euro 7, podle kterých by automobilky už za čtyři roky v podstatě nemohly prodávat nové automobily či dodávky s klasickým spalovacím motorem. Dle posledních informací by návrh nemusel být nakonec tak drastický, riziko však zažehnáno rozhodně není. Čtěte na webu Komora+.


Úspěchy Hospodářské komory v roce 2020

Hospodářská komora přináší tradiční přehled úspěchů, tentokrát za rok 2020 – ať již v oblasti legislativy, podpory podnikatelů, nebo zahraničních aktivit. Příkladem takového úspěchu je zavedení stravenkového paušálu od ledna 2021. Díky němu mají dnes podnikatelé méně administrativy, která je obvykle spojená s papírovými stravenkami.

Přehled všech vybraných úspěchů zde


Online B2B setkání se zahraničními firmami

Hospodářská komora chystá další online setkání se hraničními podnikateli. Akce zpřístupňuje firmám jednání s potenciálními obchodními partnery a nové byznysové příležitosti. 25. až 25. května se Komora zaměří na Ukrajinu, od 26. do 27. května pak na Ivanovskou oblast v Rusku


Online seminář Hospodářské komory

Inovujte nebo to zabalte! Z cyklu Dělejte moderní marketing s profíkem z Red Bullu i s malým rozpočtem

V ČR je mnoho úžasných firem, se skvělými produkty a službami. Bohužel až příliš často nevyužívají svůj potenciál. Jak vyhrát už nyní díky exponenciální budoucnosti a novým technologiím u zákazníků i na pracovním trhu? Využijte skvělé příležitosti a získejte know-how od marketingového profesionála Milana Formánka, který pracoval 14 let v Red Bull marketingu, školil a konzultoval pro více než 500 organizací. Akce proběhne 3. června.

Více podrobností zde


V. Dlouhý: Aktuální informace ohledně koronavirové krize a jejích dopadů na podnikatele včetně stanovisek a aktivit HK ČR (14.4.2021)

Vážení kolegové,

v rámci svého dnešního sdělení bych vás rád informoval o aktuálních tématech v souvislosti s koronavirovou krizí a jejími dopady na podnikatele. Přehled informací je tradičně doplněn o naše stanoviska a aktivity na pomoc krizí zasaženým podnikatelům.

·      Vláda na svém pondělní jednání:

o  V souladu s pandemickým zákonem zpětně odsouhlasila změnu opatření omezujícího shromažďování osob tak, že je omezeno pouze na dvě osoby na jednom místě při organizovaných akcích. Výjimkou jsou svatby, uzavírání registrovaných partnerství a pohřby, kde je povolena účast až patnácti osob na jednom místě. 

o  Schválila úpravu generálního pardonu promíjejícího DPH. Ten dočasně promíjí DPH i při dovozu respirátorů kategorie FFP2 a vyšší, diagnostických zdravotnických prostředků pro testování na COVID a dovozu očkovacích látek. Doposud platné generální pardony totiž fakticky osvobozují od DPH pouze tuzemská dodání respirátorů, vakcín a dalších položek. Bližší informace je uvedeny ve Finančním zpravodaji 18/2021.

o  Schválila program COVID III – Úprava Invest. Jde o rozšíření podpory, kterou budou moci firmy získat od ČMRZB k investičním úvěrům poskytovaným soukromými bankami v souvislosti s koronavirem. Dosud stát touto formou ručil jen za úvěry provozní. Podniky do 250 zaměstnanců dostanou záruku až do výše 90 procent jistiny pro úvěry do 50 mil. Kč, respektive do 50 procent pro úvěry do 90 mil. Kč. U firem od 251 do 500 zaměstnanců bude ručení až do výše 80 procent pro úvěry do 50 mil. Kč, respektive až do výše 50 procent jistiny úvěru do 80 mil. Kč. Bližší informace ZDE.

Kompletní výstupy vlády si můžete přečíst ZDE. Mezi nimi mj. i několik změn v mimořádných opatřeních Ministerstva zdravotnictví. Ministerstvo upravilo pravidla pro testování dětí s autismem, mentálním postižením a dalším hendikepem, který neumožňuje absolvovat preventivní testování nařízené jako podmínka účasti na školním a předškolním vzdělávání prezenční formou v případech, kdy je tato forma povolena. Upravilo i pravidla pro účast u závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek nebo absolutorií.

·      Uvolnění některých covidových restrikcí v podobě postupného otevírání škol a některých obchodů nebo vybraných služeb vnímám jako dobrý signál pro postupný návrat k normálnímu životuVláda by ale měla do svého rozhodování více zapojit názor podnikatelů z nejpostiženějších segmentů ekonomiky(služby, gastroprovozy apod.). Z uvedeného důvodu chci intenzivně jednat s ministerstvem zdravotnictví Petrem Arenbergerem.

I na toto téma uspořádáme v pátek 16. dubna od 12:00 hod. tiskovou konferenci.

·      V reakci na Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví o omezení provozu maloobchodu a služeb, které s účinností od 12. dubna omezuje či zakazuje široké spektrum provozů obchodu a služeb, se rozhodlaČeská komora fitness podat předžalobní výzvu pro nezákonnost daného opatření. ČKF opatření považuje za nesprávné, nedomyšlené, nedůvodné a zároveň také za diskriminační, nepřiměřené a iracionální. Cílem předžalobní výzvy má být vyvolání změny a úpravy Mimořádného opatření pro obchod a služby, které nebude v rozporu se zákonem a nastaví pravidla provozu, která budou dlouhodobě udržitelná a spravedlivě nastavená pro všechny oblasti podnikatelských i nepodnikatelských aktivit. Stejný krok zvažují i další profesní asociace. Bližší informace naleznete v tiskové zprávě.

·      Nové kompenzační programy

o  COVID Veletrhy/kongresy – je určen podnikatelům (fyzickým i právnickým osobám) podnikajícím v oblasti organizace a realizace veletrhů, výstav, kongresových, firemních a dalších hromadných akcí zaměřených především na B2B segment, kterým klesl obrat alespoň o 30 %. Pomoc se přitom zpětně týká období od března do dubna 2020. Žádat je možné ZDE, a to do 31. května 2021. Pokud je žadatel příjemce podpory z programu Antivirus, tak bude muset v žádosti zohlednit odpovídající část podpory poskytnutou z tohoto programu. V případě, že byl příjemcem kompenzačního bonusu, bude muset vrátit i načerpané prostředky z tohoto programu. Bližší informace je možné najít ZDE.

o  COVID 2021 – o podporu mohou žádat podnikatelé (fyzické i právnické osoby) a příspěvkové organizace. Podpora je poskytovaná za zaměstnance ve výši 500 Kč na den (od 11. ledna do 31. března 2021). Podpora má sloužit na pokrytí nákladů na provoz (např. osobní náklady, odpisy, daně, splátky úvěru atd.). Tuto podporu lze kombinovat s podporou z programu Antivirus. Naopak nelze kombinovat s podporou COVID – Nepokryté náklady ani s novým kompenzačním bonusem. Žádost je možné podávat ZDE, a to do 31. května 2021. Bližší informace je možné najít ZDE.

o  COVID – Nepokryté náklady – oprávněným žadatelem této podpory jsou podnikatelé (fyzické i právnické osoby), kterým v období od 1. ledna 2021 do 31. března 2021 poklesl obrat v podnikatelské činnosti alespoň o 50 %. Žádost bude možné podávat od 19. dubna 2021 od 9 hodin do 19. července 2021. Dotace se poskytuje ve výši 60 % nepokrytých nákladů (se stropem 40 mil. Kč v rámci první výzvy).  Žádat bude možné ZDE. Pokud je žadatel příjemce podpory z programu Antivirus, bude muset v žádosti zohlednit odpovídající část podpory poskytnutou z tohoto programu. Dále také bude muset žadatel vrátit kompenzační bonus, jestliže byl příjemcem tohoto programu. Tento program nebude možné kombinovat s Programem COVID 2021. Bližší informace je možné najít ZDE.

Je patrné, že řada firem se v důsledku aktuálně nastavených podmínek nemůže do kompenzačních programů COVID 2021 a COVID – Nepokryté náklady kvalifikovat. Pokud se to týká i vás, prosíme, abyste se námi podělili o svůj konkrétní případ s uvedením těch parametrů, které vás v žádosti limitují. Učinit tak můžete prostřednictvím této platformy. Doručené podněty následně využijeme při komunikaci s představiteli státu.

Naši bezplatnou poradnu pro podnikatele lze samozřejmě nadále rovněž využívat pro dotazy související s koronavirovou problematikou. S potěšením jsem přivítal, že mezi dosavadní partnery – společnost NEWPS.CZa advokátní kanceláře ARROWS advisory groupHAVEL & PARTNERS a Paděra, Rada & Partneři se nově zařadila i advokátní kancelář Becker a Poliakoff.

·      Již před časem jsme vám představili výsledky šetření Hospodářské komory ČR, které mj. ukázalo, že 60 % podniků označilo očkování proti covidu-19 jako nejlepší prevenci dalších lockdownů a jako alternativu k vládním nařízením omezujícím hospodářský a sociální život. V návaznosti na uvedené jsme spolu se Sdružením praktických lékařů a Všeobecnou zdravotní pojišťovnou vypracovali Metodiku zajištění a organizace očkování proti covidu-19 v tuzemských firmách (zároveň v příloze tohoto e-mailu). Další podrobnosti si můžete přečíst v této tiskové zprávě.

·      Hospodářská komora se v souvislosti se zavedením povinnosti ukládané zaměstnavatelům testovat zaměstnance ​i dalším osobám obrátila na Ministerstvo průmyslu a obchodu, aby upřesnilo, za jakých podmínek je test provedený samotestováním mimo pracoviště platný. Chtěl bych upozornit, že obdržený výklad Ministerstva průmyslu a obchodu ​ve většině případů vylučuje, že by se zaměstnanci a také osoby samostatně výdělečné činné, které navštěvují pracoviště klienta, mohli samotestovat doma. Antigenní test musí být ​zpravidla proveden na pracovišti.

Z odpovědi ze strany MPO vyplývá:

o  Pro OSVČ:

V případě, že OSVČ vykonává práci na pracovišti klienta, který má povinnost nevpouštět tam neotestované osoby, platí stejné podmínky jako dříve – OSVČ se buď musí prokázat potvrzením o absolvování profesionálního testu s negativním výsledkem, nebo absolvovat samotest u klienta.

Pokud je OSVČ řemeslník navštěvující domácnosti, test provedený laickou osobou mu stačí.

o  Pro zaměstnance:

Provedení antigenních testů není možné prokazovat, není-li činěno přímo na pracovišti pod dohledem asistující osoby, proto není výsledek takového testu přenosný a slouží pouze pro účely konkrétního zaměstnavatele.

V praxi to znamená, že při práci u klienta, na jehož pracovišti je testování rovněž povinné, se musí buď otestovat znovu, nebo využít služeb poskytovatelů zdravotních služeb a profesionálních testů.

Celé znění dopisu naleznete ZDE.

·      V souvislosti s ukončeným nouzovým stavem skončila i dočasná možnost zjednodušené změny zaměstnání držitelů zaměstnaneckých karet podle krizového opatření vlády. Od 12. dubna 2021 je tak možno měnit zaměstnavatele nebo pracovní zařazení opět již výhradně podle pravidel stanovených zákonem o pobytu cizinců. Držitel zaměstnanecké karty je povinen oznámit změny zaměstnavatele nebo pracovní zařazení Ministerstvu vnitra alespoň 30 dní předem. Změna zaměstnavatele je možná nejdříve po 6 měsících od vydání karty. Další informace naleznete ZDE.

·      Informace k přeshraničnímu pohybu pro vás průběžně aktualizujeme ZDE. Pozornost věnujete zejména změnám u těchto zemí: Estonsko, Itálie, Polsko či Španělsko.

·      Výsledky našich jednání i aktuální informace – nejen ke koronaviru – můžete také sledovat na www.komora.czwww.komoraplus.cz či v pravidelném Newsletteru HK ČR.

·      Zajímavé informace pro živnostníky i jejich příběhy publikuje také Deník.cz, který je v této oblasti partnerem Hospodářské komory.

Tuto informaci jsme rozeslali i na členskou základnu.

S pozdravem a přáním pevného zdraví,

Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČR

Hospodářská komora České republiky
Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15  110 00 Praha 1
www.komora.cz

V. Dlouhý: Aktuální informace ohledně koronavirové krize a jejích dopadů na podnikatele včetně stanovisek a aktivit HK ČR (23.3.2021)

Vážení členové Hospodářské komory,

v rámci svého dnešního sdělení bych vás rád informoval o výstupech ze včerejšího jednání vlády a taky vám podal bližší informace k novým univerzálním kompenzačním programům. Součástí budou tradičně i stanoviska a aktivity HK ČR na pomoc krizí zasaženým podnikatelům.

·      Výstupy z jednání vlády dne 22. března 2021:

·      Žádost vlády o prodloužení nouzového stavu

Vláda na svém pondělním jednání rozhodla, že požádá Poslaneckou sněmovnu o prodloužení trvání stávajícího nouzového stavu na území České republiky. Aktuálně platí, že nouzový stav má skončit 28. března 2021. Pokud by však poslanci požadavku na prodloužení o dalších 30 dní vyhověli, pokračoval by nouzový stav až do 27. dubna 2021. 

·      Povinné testování zaměstnanců ve firmách do deseti zaměstnanců

Vláda také odsouhlasila rozšíření povinného testování zaměstnanců o tři další kategorie zaměstnavatelů – nejmenší zaměstnavatele do deseti zaměstnanců, osoby samostatně výdělečně činné vykonávající hlavní samostatnou výdělečnou činnost na území České republiky a o nestátní neziskové organizace.

Všechny tyto subjekty budou muset zajistit zahájení testování do 6. dubna, protože po tomto datu už nebudou moci neotestovaného pracovníka pustit na pracoviště, v případě OSVČ se pracovně stýkat se třetími osobami s výjimkou členů domácnosti. 

Pro zaměstnance a zaměstnavatele platí stejné podmínky a povinnosti jako pro ostatní firmy či úřady, které už s testováním začaly. Ministerstvo zdravotnictví také změnou dalšího mimořádného opatření sjednotilo i pravidla pro samotestování pro zaměstnance a OSVČ. Jedná se například o povinnost vést evidenci testování či nahlásit případný pozitivní test závodnímu, respektive ošetřujícímu praktickému lékaři.

o   mimořádné opatření o povinnosti zaměstnavatelů vést evidenci testování a povinnosti zaměstnanců a OSVČ nahlásit případný pozitivní test lékaři

o   mimořádné opatření o testování zaměstnanců nestátních neziskových organizací

o   mimořádné opatření o testování zaměstnanců mikro firem s 1 až 9 zaměstnanci a o testování osob samostatně výdělečně činných

Další užitečné informace a rady, jak při testování postupovat, naleznete na webu Hospodářské komory ZDE.

Ohledně prvních zkušeností s povinným antigenním testováním HK ČR v minulém týdnu realizovala anketní šetření, kterého se zúčastnilo 565 zaměstnavatelů s více než 50 zaměstnanci. Z něho mj. vyplývá, že zaměstnavatelé, kteří testují své zaměstnance, spatřují smysl testování nejčastěji v tom, že se včas zabrání šíření nemoci v celé společnosti, tedy nejen ve vztahu k jejich zaměstnancům na pracovištích, ale i ve vztahu k rodinám zaměstnanců nebo zákazníkům. Šetření také ukázalo na slabá místa jako je nedostatečná kapacita odběrových míst pro PCR testy v regionech, kvůli čemuž musí zaměstnanci i několik dní čekat na potvrzující PCR test, či vysoká cena testů. Bližší informace k výsledkům ankety můžete nalézt v této tiskové zprávě, podrobné výsledky potom ZDE.

Co se týče četnosti testování probíhají velmi intenzivní debaty se zástupci MPO. Dle viceprezidenta R. Jakubského, který v této záležitosti za HK ČR jedná, je postoj vicepremiéra K. Havlíčka ke zvýšení frekvence testování poměrně zdrženlivý. Zástupci HK ČR i MPO se shodují, že je nejprve třeba důkladně vyhodnotit klíčová data. Paralelně probíhají rovněž jednání o navýšení příspěvku za každý provedený test. Očekáváme, že oba body projedná vláda v průběhu příštího týdne.

·      Vláda v souvislosti s koronavirovou epidemií také projednávala a odsouhlasila návrh novely zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění a dále se také zabývala mimořádnými odměnami pro zaměstnance krajských hygienických stanic, Státního zdravotního ústavu, Zdravotního ústavu se sídlem v Ústí nad Labem a v Ostravě.

Detailní výstupy z pondělního jednání jsou vám k dispozici na webových stránkách vlády ZDE.

·      Nové kompenzační programy mají být funkční po Velikonocích

Jak jsem již dříve informoval, vláda schválila obecné parametry dvou nových univerzálních kompenzačních programů. I když parametrické nastavení obou programů – zejména vstupenka do programů daná 50% poklesem obratu nebo tržeb za první 2 měsíce letošního roku, ale i výpočet vlastní kompenzace – nesplňuje očekávání mnoha našich členů, snažíme se alespoň do srozumitelné podoby vyladit text konkrétních výzev k oběma programům. Ministerstvo průmyslu a obchodu se totiž chystá v pátek zveřejnit (první) výzvu jak k programu COVID 2021, tak k programu COVID – Nepokryté náklady.

·      Podle pracovních verzí se zatím počítá s tím, že o prostředky z programu COVID 2021 budete moci žádat od 12. dubna 2021 do 31. května 2021, přičemž dotace se bude poskytovat za období od 11. ledna 2021 do 31. března 2021 a výše dotace bude představovat 500 Kč na zaměstnance a den. 

·      Pokud jde o program COVID – Nepokryté náklady, mělo by být podle pracovního návrhu znění výzvy možné žádat o podporu od 9. dubna 2021 do 9. června 2021. Dotace ve výši 60 % nepokrytých nákladů (se stropem podpory 40 milionů Kč v rámci první výzvy) by se měla poskytovat za období od 1. ledna 2021 do 28. února 2021. Žadatelé by měli vycházet z upraveného výkazu zisku a ztráty a z výkazu o poklesu obratu, náležitosti výkazů budou stanoveny ve výzvě. Zásadní je, že výkazy by měl žadateli potvrdit účetní nebo daňový poradce, a v případě upravené ztráty po započtení dotací, která přesáhne 2 miliony Kč, by měl výkazy ověřit auditor. Ať už detaily konečné podoby výzvy budou jakékoliv, naplňují se naše obavy, že tento program nebude kvůli formálním požadavkům, kladeným na žadatele a na náležitosti samotné žádosti včetně jejích příloh, dostupný pro malé podnikatele.

V návaznosti na pokračování nouzového stavu, resp. mimořádných opatření se předpokládá, že po prvních výzvách obou programů budou MPO vyhlášeny další výzvy, pokrývající následující období. 

·      Výsledky našich jednání i aktuální informace – nejen ke koronaviru – můžete také sledovat na www.komora.czwww.komoraplus.cz či v pravidelném Newsletteru HK ČR.

·      Zajímavé informace pro živnostníky i jejich příběhy publikuje také Deník.cz, který je v této oblasti partnerem Hospodářské komory.

S pozdravem a přáním pevného zdraví,

Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČRHospodářská komora České republiky
Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15  110 00 Praha 1
www.komora.cz

V. Dlouhý: Aktuální informace ohledně koronavirové krize a jejích dopadů na podnikatele včetně stanovisek a aktivit HK ČR (17.3.2021)


Vážení členové Hospodářské komory,

jsem si velmi dobře vědom, jak složitá situace pro naprostou většinu z vás nastala s příchodem koronavirové pandemie, proto si o to více vážím skutečnosti, že na rozdíl od různých hlučných radikálů tiše nesete jednu z největších zátěží dnešní doby – i když nejste v první linii boje s pandemií, vy a vaše rodiny, stejně jako rodiny vašich zaměstnanců, přicházíte v lepším případě o peněžní prostředky, v horším případě o majetek či dokonce vlastní zdraví. Věřím však, že po odeznění krize, jakkoliv hluboké, dojde k oživení, a to následné může být velmi silné, i díky moderním technologiím, které nás pandemie donutila rychleji zvládnout nebo jejichž efekt se v budoucnu teprve dostaví. Kromě poděkování bych vám rovněž rád vyjádřil podporu a naději pro následující období. Současně vás chci ujistit, že Hospodářská komora je i nadále připravena hájit vaše zájmy s maximálním nasazením. 

Patrně jste zaznamenali mojí pondělní tiskovou konferenci při příležitosti uplynutí jednoho roku od prvního vyhlášení nouzového stavu na území České republiky. Pří této příležitosti jsem shrnul dopady epidemie na podnikatele, předložil sedm doporučení pro vládu (v příloze), jejichž realizace by podnikatelům a tuzemskému hospodářství pomohla vymanit se z uzávěr, a v neposlední řadě vyzval podnikatele, aby i přes nepříznivou situaci svá podnikání nevzdávali. V případě zájmu můžete zpětně zhlédnout celou tiskovou konferenci ZDE, na stejné stránce naleznete i celý přepis mého projevu. Poděkování podnikatelům a bližší informace k doporučením naleznete také v této tiskové zprávě.

  • Povinné testování zaměstnanců ve firmách s 10 – 49 zaměstnanci

Vláda na svém pondělním jednání odsouhlasila, že nejpozději od 26. března se do povinného testování zaměstnanců budou muset zapojit i malé firmy zaměstnávající nejméně deset osob. Zaměstnavatelé s více než deseti zaměstnanci budou mít povinnost od 17. března antigenní testy zajistit a nejpozději 19. března své zaměstnance k testování vyzvat. Stejně jako v případě velkých a středních firem bude testování povinné jednou týdně a výjimku budou mít lidé, kteří jsou plně očkovaní nebo prokazatelně prodělali covid v posledních 90 dnech. Další užitečné informace k testování ve firmách průběžně aktualizujeme ZDE.

  • Co se týče eventuální povinnosti testování ve firmách dvakrát v týdnu, zaujímám k takovému krokurezervovaný postoj. V situaci, kdy se rozšířila povinnost i na tisíce dalších zaměstnavatelů nad 10 zaměstnanců a kdy ještě ani nebyla nijak vyhodnocena úspěšnost testování ve větších firmách, nepovažuji tento záměr za rozumný. Navíc bez toho, aby stát posílil kapacity odběrových míst pro antigenní i PCR testy, nemá ani logiku. Vzhledem k tomu, že v této záležitosti stále probíhají jednání se zástupci vlády, bližší informace vám poskytneme v rámci pravidelného pátečního Newsletteru HK ČR.
  • Rád bych připomněl, že v pondělí 15. března byla do vašich e-mailových schránek zaslána anketa ohledně prvních zkušeností s povinným antigenním testováním. Anketní šetření, které je určeno pouze firmám s více než 50ti zaměstnanci, bude uzavřeno dnes (ve středu 17.3.2021) v 18:00 hod. Cílem je získat relevantní informace a argumenty pro další jednání s vládou. Za vyplnění ankety mnohokrát děkujeme.
  • Tým Hospodářské komory v pondělí jednal s Anti-covid týmem koalice SPOLU a epidemiology o možnostech postupného návratu české ekonomiky po koronakrizi do normálu. Jednotlivé kroky musí podle Komory odpovídat aktuální epidemické situaci. Při uvolňování covidových opatření je nutné postupovat v jednotlivých vlnách, aby nedošlo k další eskalaci nákazy v ČR. Společnou prioritouHospodářské komory a koalice SPOLU je také co nejrychlejší a bezpečný návrat žáků a studentů do škol. Členům Anti-covid týmu Komora také představila projekty, které její členové v posledních týdnech vytvořili (mj. pandemický plán pro retail, bezpečný provoz restaurací nebo systém integrované prevence). Veškerá nová pravidla musí podle obou stran zohlednit nárůst počtu očkovaných lidí i ty občany, kteří mají protilátky po prodělané nemoci covid-19, případně kteří se pravidelně testují. Díky tomu totiž bude v populaci přibývat těch, kteří se budou moci zapojit do běžných aktivit a rozhýbat tím českou ekonomiku. Stejný přístup by měl stát zvolit i v případě negativně testovaných osob – zejména v době, kdy už se ve firmách na covid-19 pravidelně testuje. Osoby s negativním výsledkem by se (podobně jako očkovaní) následně mohli za dodržení stanovených pravidel např. účastnit kulturních akcí, využívat služby, navštěvovat restaurace apod.
  • HK ČR se připojila k Výzvě k zachování dotačního programu COVID NÁJEMNÉ, pod kterou jsou podepsáni i představitelé našich začleněných či partnerských asociací. Mezi signatáře patří Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, Asociace hotelů a restaurací, Asociace nákupních center ČR, Česká komora fitness, Sdružení provozovatelů restaurací Apron, Svaz průmyslu a dopravy ČR aAsociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
  • Informace k přeshraničnímu pohybu pro vás průběžně aktualizujeme ZDE. Pozornost věnujete zejména změnám u těchto zemí: Estonsko, Lotyšsko, Německo či např. Polsko. 
  • I na nadále je vám k dispozici naše odborné poradenství skrze naši bezplatnou poradnu pro podnikatele. Své dotazy výhradně související s koronavirovou krizí prosím směřujte ZDE. Při této příležitosti bych chtěl znovu poděkovat našim odborníkům a zmínit naše partnery, kteří se na provozu poradny podílejí. Jedná se o společnost NEWPS.CZ, která provoz poradny zastřešuje po technologické stránce a partnerské advokátní kanceláře: ARROWS advisory groupHAVEL & PARTNERS a Paděra, Rada & Partneři
  • Výsledky našich jednání i aktuální informace – nejen ke koronaviru – můžete také sledovat na www.komora.czwww.komoraplus.cz či v pravidelném Newsletteru HK ČR.
  • Zajímavé informace pro živnostníky i jejich příběhy publikuje také Deník.cz, který je v této oblasti partnerem Hospodářské komory.

Přeji vám mnoho sil a pevné zdraví,

Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČRHospodářská komora České republiky
Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15  110 00 Praha 1
www.komora.cz

TZ HK ČR_Prezident HK ČR poděkoval podnikatelům a jejich zaměstnancům za to, že udržují chod české ekonomiky

TISKOVÁ ZPRÁVA

Prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý poděkoval podnikatelům a jejich zaměstnancům za to, že udržují chod české ekonomiky. Podnikatele vyzval, aby navzdory nepříznivé situaci své podnikání nevzdávali

Praha, 15. března 2021 – V návaznosti na uplynutí roku od prvního vyhlášení nouzového stavu prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý shrnul dopady epidemie na podnikatele, poděkoval jim i jejich zaměstnancům a vyzval podnikatele, aby i přes nepříznivou situaci podnikání nevzdávali. Zároveň předložil sedm doporučení, jejichž realizace by podnikatelům a tuzemskému hospodářství pomohla vymanit se z uzávěr.

„Na rozdíl od různých hlučných radikálů tiše nesete jednu z největších zátěží dnešní doby – i když nejste v první linii boje s pandemií, vy a vaše rodiny, stejně jako rodiny vašich zaměstnanců, přicházíte v lepším případě o peněžní prostředky, v horším případě o majetek či dokonce vlastní zdraví. A budete to vy, soukromý sektor, který bude muset zaplatit všechny nové i staré dluhy v příštích letech. To ať si uvědomí i naši kritici: čím dříve se ekonomika nastartuje a začnou se znovu vytvářet hodnoty, tím dříve se budou platit daně, tím dříve se začne zacelovat díra státního rozpočtu,” uvedl Vladimír Dlouhý.

V této souvislosti připomněl, že vloni na 100 tisíc živnostníků muselo přerušit svou živnost a ani letošní rok nevypadá příznivěji, od ledna přerušilo živnost dalších více než 30 tisíc lidí. Tisíce podnikatelů musely ohlásit bankrot, na úřadech práce za rok přibylo 80 tisíc zaměstnanců.

Za alarmující označil současnou situaci nejmenších podnikatelů, klubů, barů, hospod, vnitřních sportovišť, prádelen, čistíren a malých obchodů, ale také třeba výrobců oděvů a obuvi a dalších podnikatelů nejvíce zasažených zákazy. Navzdory tomu, že přežili rok uzávěr, ocitli se teď ve velkých potížích. Podmínky vládní pomoci, i když se postupně zlepšují, jsou podle něj nastavené tak, že řada z nich stejně bude muset s podnikáním skončit.

Podnikatelům proto poděkoval, že uplynulý rok s covidem vydrželi. Vyjádřil přitom naději, že až pandemie skončí díky nahromaděné poptávce a vyšším úsporám lidí může dojít k rychlému oživení tuzemského hospodářství„Po krizi, jakkoliv hluboké, vždy přichází oživení, a to následné může být velmi silné, i díky moderním technologiím, které nás pandemie donutila rychleji zvládnout nebo jejichž efekt se v budoucnu teprve dostaví,” uvedl.

Šéf Komory nastínil sedm doporučení, které v následujících týdnech bude třeba zohlednit, aby se podnikatelé mohli vrátit ke svému podnikání.

Vláda by podle něj měla tvrději prosazovat ta opatření, která sama nařídila. Měla by ale také odmítnout uzavírání provozů s více než 50 zaměstnanci, neboť ekonomické dopady razantní uzávěry všech výrob by zpětně dopadly i na schopnost státu s pandemií bojovat.

Připomněl také, že podnikatelé se k testování ve firmách postavili čelem, testování označil za cestu k nejen udržení chodu průmyslových a dalších výrob, ale i za cestu k rychlejšímu otevírání obchodů, služeb a cestovního ruchu. Jestliže vláda rozhodne o testování zaměstnanců dvakrát týdně, měla by podle Dlouhého podnikatelům zajistit pro takový krok i vhodné podmínky – dostatek testů i jejich proplacení.

Dlouhý vládě vzkázal, že Hospodářská komora je připravena podílet se i na očkování zaměstnanců„Jsme připraveni nabídnout síť našich členských i nečlenských firem, ale například i vývoj digitálních aplikací, umožňující snazší administraci celého procesu. Co nejrychlejší proočkování obyvatel vnímáme jako nejdůležitější úkol dneška,” poznamenal.

Vládu vyzval ke srozumitelnější komunikaci vůči podnikatelské veřejnosti.„Vyzýváme vládu, prosíme vládu – vyjadřujte se jasně, podávejte informace po společné zralé úvaze a říkejte i v předvolebním období pravdu, byť je někdy nepříjemná. Jasná zpráva veřejnosti i podnikatelům zvýší důvěru a omezí nejistotu,” sdělil.

Kompenzace poskytované podnikatelům by vláda měla udržet po takovou dobu, jak to bude situace vyžadovat. Reagoval na kritiky vládní pomoci a na slova ministrů, že peníze brzy dojdou kvůli pomoci podnikatelům. „Jsem velmi znepokojen, když slyším, že kvůli pomoci podnikatelům státu už brzy dojdou peníze. Ze schváleného schodku rozpočtu pro letošní rok v sumě 500 mld. Kč má směřovat na přímou podporu podnikatelům 34 mld. Kč, tedy 7 %. Z toho jednoznačně plyne, že podnikatelé stát nezadlužují,” uvedl s tím, že podnikatelé jako kdokoli jiný mají své rodiny, které živí z výsledků podnikání a v drtivé většině také cítí odpovědnost za rodiny zaměstnanců. A kompenzační programy nikdy neřešily přežití podnikatelů a jejich rodin, nýbrž pokrývaly některé náklady, a to jen částečně.

Za důležité přitom označil vzdělání dětí, které jsou budoucností země i samotných podniků. „Potřebujeme vzdělané děti. Potřebujeme i kvalitní, praktické učňovské vzdělávání. Potřebujeme špičkové školství, proto je i pro podnikatele důležité, aby se děti mohly opět učit ve školách. Dokonce to považujeme za tak důležité, že až se bude země otevírat, ať má otevření škol přednost i před podnikateli,” uzavřel.

Miroslav Diro 
Tiskový mluvčí
Hospodářská komora České republiky
Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15  110 00 Praha 1
M: +420 724 613 088

diro@komora.cz  www.komora.cz

HK_CR_-logo_CZ-logo_zakladni

SÍLA  /  RESPEKT  /  NEZÁVISLOST

V. Dlouhý: Informace k nově schváleným kompenzačním programům a generálnímu pardonu ministryně financí (9.3.2021)

Vážení kolegové,

v rámci svého dnešního sdělení bych vás rád informoval o nově schválených kompenzačních programech a také o již v pořadí 16. generálnímu pardonu ministryně financí A. Schillerové.

Na úvod mi ale dovolte, abych nejprve poděkoval vám všem, kteří jste se i přes nekomfortní termín pro realizaci povinného testování a počáteční omezenou nabídku samotestovacích sad na trhu, skvěle zhostili této nové povinnosti. Těší mě, že testování také probíhá na dobrovolné bázi v menších firmách, na které se Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví nevztahuje. V neposlední řadě bych rád rovněž ocenil společnosti, které se rozhodly vyslyšet doporučení Hospodářské komory a v rámci svých individuálních možností maximálně využívají práci z domova.

Vyjma testování a distanční práce patří mezi základní opatření proti šíření Covid-19 samozřejmě také nošení funkčních a bezpečných výrobků chránící dýchací cesty. Návod, jak si vybrat správný respirátor, připravil pro spotřebitele Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ). Informační leták s návodem, na kterém se autorsky podílela vzdělávací a konzultační společnosti Porta Medica, naleznete v příloze.

Nové kompenzační programy

Vláda na své pondělní schůzi schválila obecné podmínky dvou nových univerzálních kompenzačních programů, které by měly nahradit roztříštěné dílčí odvětvové programy. Z tohoto pohledu na jedné straně oceňuji, že se vláda rozhodla vyhovět podnikatelům v požadavku, aby vznikl jeden univerzální program. Na druhou stranu ale kvůli přísnější podmínce pro vznik nároku na kompenzaci, tedy polovičního propadu obratu, mám vážnou obavu, že program nebude dostatečně účinný k tomu, aby pomohl všem podnikům, kteří pomoc potřebují. Věřím však, že i podle vývoje pandemie bude vláda flexibilně program upravovat. Přestože se nepodařilo prosadit příznivější kritéria, je na místě dodat, že na rozdíl od jiných programů, které vláda přijímala bez diskuse s podnikateli, tato podpora byla s podnikateli předem projednána. Stanovisko HK ČR si můžete přečíst v této tiskové zprávě. Bližší informace k jednotlivým programům jsou uvedeny níže.

  • Pro firmy, jejichž model podnikání předpokládá výrazné nasazení pracovní síly a zejména pro menší firmy byl navržen program COVID 2021. Jde o program založený na podobném principu jako nedávný COVID – Gastro – Uzavřené provozovny. Denní výše dotace je dána součinem počtu zaměstnanců a částky 500 Kč, nejmenší denní výše dotace je však 1 500 Kč. Do počtu zaměstnanců se však nepočítají tzv. dohodářiDotaci může čerpat i OSVČ na tzv. spolupracující osoby (zpravidla rodinné příslušníky). Podpora bude poskytována na období od 11. ledna 2021Klíčovým parametrem pro vstup do programu je pokles tržeb za rozhodné období alespoň o 50 %. Rozhodným obdobím jsou – prozatím – první 2 měsíce letošního roku. Srovnávacím obdobím, vůči kterému se pokles měří, jsou buď první 2 měsíce roku 2019, nebo roku 2020 podle toho, co si žadatel vybere. Zvláštní srovnávací období má být stanoveno pro „novější” podnikatele. Dotaci z programu nelze kombinovat s druhým univerzálním programem COVID – Nepokryté náklady ani s kompenzačním bonusemPřípustné je jen souběžné čerpání prostředků z programu Antivirus. Poznamenávám, že souběh s kompenzačním bonusem je vyloučen už nedávno přijatým zákonem o kompenzačním bonusu, takže podmínky programu jen reprodukují platnou právní úpravu. Obecné podmínky programu jsou ZDEDetaily pak budou upřesněny až v rámci výzvy ministerstva.

HK ČR v procesu přípravy programu usilovala, aby vstupenkou do programu byl již mírnější pokles tržeb (konkrétně 30% nebo 40% pokles) a aby se do počtu zaměstnanců nějakým způsobem započítávali tzv. dohodáři i osoby dodávající žadateli služby/práci na základě jiné než pracovněprávní smlouvy. Bohužel vláda naše požadavky odmítla.

  • Druhým univerzálním programem je COVID – Nepokryté nákladyObecné podmínky programu naleznete ZDE. Platí, že podnikatelé se budou muset rozhodnout, který z obou alternativních univerzálních programů případně použijí. I zde bude přípustný souběh s čerpáním příspěvků z programu Antivirus, avšak COVID – Nepokryté náklady nebude možné kombinovat s kompenzačním bonusem. COVID – Nepokryté náklady bude zřejmě preferován těmi z vás, pro které nejsou mzdy výrazně převažující nákladovou položkou, a rovněž středními a většími firmami. I zde je obdobná vstupenka jako u programu COVID 2021, tedypokles obratu za rozhodné období (jsou jím opět první 2 měsíce roku 2021) oproti stejnému období roku 2019 nebo 2020 alespoň o 50 %. I zde se předpokládá zvláštní srovnávací kritérium pro „novější” firmy. Podmínky programu předvídají případné posouvání hranice rozhodného období v čase v závislosti na pokračování mimořádných protiepidemických opatření. Žadatel se musí prokázat výkazem zisku a ztráty z mezitímní účetní závěrky a vykázaný hospodářský výsledek musí korigovat jak na straně výnosů, tak na straně nákladů. Očekávám, že podrobné informace o položkách, které bude nutné korigovat, budou uvedeny ve vlastní ministerské výzvě k programu. Případná podpora se poskytuje ve výši 60 % z korigované ztrátyMaximální výše podpory pro žadatele v rámci jedné výzvy programu představuje 40 milionů Kč.

I u tohoto programu jsme požadovali zásadní změny parametrů. V rámci ostrých diskusí s MPO jsme navrhovali vstupní kritérium ve výši 30, nebo alespoň 40% poklesu obratu. Pokud jde o vlastní výši kompenzace, odkazovali jsme na limity dané tzv. Dočasným rámcem EU, který umožňuje podporu ve výši až 90 % korigované ztráty u mikropodniků a 70 % u ostatních firem. Poukazovali jsme i na malou vstřícnost programu zejména pro malé firmy, které si neauditují své účetnictví. Bohužel, vláda našim požadavkům ani v případě tohoto programu nevyhověla.

16. generální pardon ministryně financí

Jsem rád, že ministryně financí vydala další generální pardon, kterým reaguje především na žádost HK ČR, aby byla i letos živnostníkům fakticky prodloužena lhůta pro podávání daňového přiznání k dani z příjmů. Pardon ji tak prodlužuje o měsíc jak u těch fyzických osob, které podávají přiznání v listinné podobě, tj. až do 3. května, tak u poplatníků, co podávají přiznání v elektronické formě – ti mohou bez sankcí splnit své povinnosti až 1. června. Generálním pardonem se také prodlužuje stávající osvobození od DPH pro respirátory třídy FFP 2 a vyšší, a to na plnění uskutečňovaná až do 3. června 2021, čímž by měly být tyto ochranné prostředky pro spotřebitele cenově dostupnější. Rozhodnutí o prominutí je zveřejněno ve Finančním zpravodaji č. 16/2021.

Pokud jde o povinnosti živnostníků, doufám, že rezorty MPSV a Ministerstva zdravotnictví zareagují na posun lhůty pro přiznání k dani z příjmů adekvátním prodloužením lhůt pro podávání přehledů České správě sociálního zabezpečení a zdravotním pojišťovnám.

Aktuální informace, stanoviska a aktivity HK ČR průběžně publikujeme na www.komora.cz,www.komoraplus.cz či v pravidelném Newsletteru HK ČR.

Tuto informaci jsme rozeslali i na členskou základnu.

Přeji vám mnoho sil a pevné zdraví,

Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČR

Hospodářská komora České republiky
Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15  110 00 Praha 1
www.komora.cz

V. Dlouhý: Informace (nejen) ohledně povinného antigenního testování ve firmách (2.3.2021)

Vážení členové Hospodářské komory,

vzhledem k velmi turbulentní době v zavádění nejrůznějších opatření vlády, jsme pro vás s kolegy zpracovali další sadu užitečných informací. Ve sdělení tak můžete nalézt nejen informace k povinnému testování ve firmách, ale také základní výstupy z dnešního jednání vlády.

Testování se řídí dle Mimořádného opatření Č. j.: MZDR 47828/2020-16/MIN/KAN: 

·      Zaměstnavatelé nově nesmí umožnit na pracovišti přítomnost zaměstnance, který v posledních 7 dnech neabsolvoval PCR test nebo Ag test nebo jiný preventivní test na přítomnost viru SARS-CoV-2 s negativním výsledkem. 

·      Zaměstnanci jsou povinni se takovému testování podrobit. 

·      Pro zaměstnavatele s počtem zaměstnanců 250 a více platí povinnost testovat zaměstnance v následujícím režimu:

o  smluvně musí mít dostupnost testů pro zaměstnance zajištěnu od 3. 3. 2021

o  musí vyzvat zaměstnance, aby test absolvovali mezi 5. 3. a 12. 3. 2021 (tzn. s testováním by měl začít od 5. 3. 2021)

o  od 12. 3. 2021 nesmí mít na pracovišti žádného zaměstnance, který by v posledních 7 dnech neabsolvoval některý z určených druhů testů s negativním výsledkem.

·      Pro zaměstnavatele s počtem zaměstnanců od 50 do 249 platí povinnost testovat zaměstnance v následujícím režimu: 

o  smluvně musí mít dostupnost testů pro zaměstnance zajištěnu od 5. 3. 2021

o  musí vyzvat zaměstnance, aby test absolvovali mezi 8. 3. a 15.3. 2021 (tzn. s testováním by měl začít od 8. 3. 2021)

o  od 15. 3. 2021 nesmí mít na pracovišti žádného zaměstnance, který by v posledních 7 dnech neabsolvoval některý z určených druhů testů s negativním výsledkem.

Důležité termíny pro zaměstnavatele:

·      po 3. 3. 2021 musí být zajištěny testy (zaměstnavatelé s 250 a více zaměstnanci)

·      po 5. 3. 2021 musí být zajištěny testy (zaměstnavatelé s 50 až 249 zaměstnanci)

·      kdykoli po 5. 3. 2021, nejpozději však do 11. 3. 2021 výzva zaměstnancům podrobit se testům (zaměstnavatelé s 250 a více zaměstnanci)

·      kdykoli po 8. 3. 2021, nejpozději však do 14. 3. 2021 výzva zaměstnancům podrobit se testům (zaměstnavatelé s 50 až 249 zaměstnanci)

·      počínaje 12. 3. 2021 žádný zaměstnanec na pracovišti bez negativního testu (zaměstnavatelé s 250 a více zaměstnanci)

·      počínaje 15. 3. 2021 žádný zaměstnanec na pracovišti bez negativního testu (zaměstnavatelé s 50 až 249 zaměstnanci)

·      Zaměstnavatelé mohou testování zaměstnanců organizovat v termínech dle svého uvážení, ale vždy tak, aby zaměstnanci bez negativního testu nebyla umožněna přítomnost na pracovišti. 

·      Pokud bude zaměstnanec v 7 dnech následujících po termínu testování vyhlášeném zaměstnavatelem vykonávat práci výlučně na jiném pracovišti zaměstnavatele, než na kterém je organizováno testování, je zaměstnavatel povinen umožnit takovému zaměstnanci (s výjimkou zaměstnance na home office), aby se podrobil testu mimo pracoviště zaměstnavatele.

Povinnost podrobit se testování se nevztahuje na zaměstnance, kteří: 

1.   v 7 dnech následujících po termínu testování vyhlášeném zaměstnavatelem, budou nepřetržitě vykonávat práci z domova (formou home office). 

2.   prodělali laboratorně potvrzené onemocnění covid-19 s pozitivním výsledkem testu na covid-19 před méně než 90 dny, a neprojevují se u nich příznaky onemocnění covid-19

·      Zaměstnanci, který se odmítne podrobit testu, zaměstnavatel neumožní vstup na pracoviště. Pokud se přitom zaměstnavatel s takovým zaměstnancem nedohodne např. na výkonu práce z domova (home office) nebo čerpání dovolené, a ani nevyhoví jeho žádosti o neplacené volno, půjde na straně zaměstnance o tzv. jinou důležitou osobní překážku v práci, za kterou zaměstnanci podle zákoníku práce nepřísluší náhrada mzdy (zaměstnavatel nicméně může na základě vlastního uvážení nad rámec zákona náhradu mzdy poskytnout). 

·      Pokud po absolvování testu získá zaměstnanec pozitivní výsledek, je povinen uvědomit zaměstnavatele, opustit pracoviště do místa svého bydliště a informovat svého praktického lékaře, pokud jeho zaměstnavatel nestanovil, že má uvědomit podnikového lékaře zaměstnavatele. Není-li zaměstnanec schopen informovat svého nebo podnikového lékaře, musí informovat jiného poskytovatele zdravotních služeb nebo orgány hygieny. Zaměstnanci bude nařízena karanténa, a to minimálně do případného negativního výsledku následného PCR testu.

·      Veškeré informace o testování ve firmách shromažďujeme ZDENa uvedeném odkazu naleznete informace k možnostem zajištění antigenního testování, průvodce samotestováním na covid-19 ve firmách s úhradou z veřejného zdravotního pojištění (vč. seznamu poskytovatelů provádějících antigenní testování), informace k likvidaci potenciálně infekčního odpadu (použitých testů) či přehled seznam antigenních testů, pro které vydalo ministerstvo výjimku. V uvedeném seznamu lze také nalézt kontakty na dodavatele jednotlivých testů.

·      Pro informace k testování lze kontaktovat celostátní informační linku pro firmy a OSVČ na telefonním čísle 1212, kterou provozuje Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Další důležité informace, které vzešly z dnešního mimořádného jednání vlády:

·      Přivítal jsem, že vláda dnes i díky našemu společnému tlaku korigovala své včerejší usnesení ohledně zaměstnaneckého stravování. Díky přehodnocení původního zákazu bude v provozovnách, které neslouží pro veřejnost (např. zaměstnanecké stravování, stravování poskytovatelů zdravotních služeb a sociálních služeb, ve vězeňských zařízeních), opět umožněna od středy 3. března 2021 i přímá konzumace pokrmů. U jednoho stolu ale bude smět sedět jen jeden strávník, a pokud se jedná o dlouhý stůl, musí být mezi strávníky alespoň dvoumetrová mezera nebo mechanické překážky, které brání šíření kapének.

·      K úpravě také dochází od 3. března u délky nařízené karantény pro osoby, které žijí ve společné domácnosti s osobou nakaženou koronavirem a nelze dodržet podmínky její izolace od ostatních členů domácnosti. Nově se délka karantény v takovém případě zkracuje z 21 dnů na 14 dnů.

·      K upřesnění dochází rovněž u krizového opatření, kterým se omezuje volný pohyb osob. Mezi výjimky ze zákazu vycházení v denní době se nově doplňuje účast na shromáždění a upřesňuje se, že osoby, které se takového shromáždění účastní, musí používat respirátor či chirurgickou roušku či obdobně účinný certifikovaný prostředek na ochranu dýchacích cest.

Ministryně financí vydala v reakci na pandemii nový, tentokrát již 15. generální pardon.

Prominutí se týká povinností na DPH, kdy s cílem omezit osobní kontakty, ke kterým dochází, když podnikatelé předávají daňové doklady v analogové podobě externím účetním a daňovým poradcům za účelem zpracování daňových přiznání a kontrolních hlášení k DPH. Povinnosti týkající se zdaňovacího období únor 2021, resp. připadající na březnové termíny se odkládají na 15. dubna. Detaily naleznete ve Finančním zpravodaji č. 13/2021.

Poradna pro podnikatele

Abychom vám pomohli se lépe orientovat v nových nařízeních vlády a kompenzačních programech pokračujeme v provozování naší bezplatné poradny pro podnikatele. Své dotazy – výhradně související s problematikou koronavirové krize – můžete vkládat na tomto odkazu: https://poradnapropodnikatele.komora.cz/. Na vaše dotazy odpovídáme ve spolupráci s advokátními kancelářemi ARROWSHAVEL & PARTNERS a PADĚRA, RADA & PARTNEŘI a také technologickým partnerem společností NEWPS.CZ.

Aktuální informace průběžně publikujeme na www.komora.czwww.komoraplus.cz či v pravidelném Newsletteru HK ČR.

S úctou,

Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČR

Hospodářská komora České republiky
Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15  110 00 Praha 1
www.komora.cz

V. Dlouhý: Informace ohledně antigenního testování ve firmách (25.2.2021)

Vážení členové Hospodářské komory,

vzhledem ke stále častější poptávce po informacích ohledně testování ve firmách jsme pro vás spolu s mými kolegy připravili přehled nejčastějších dotazů s vypracovanými odpověďmi. Při zpracování jsme vycházeli jednak ze včerejšího usnesení vlády č. 191 k podpoře provádění testů na onemocnění COVID-19 laickou osobou u společností podnikajících v ČR a OSVČ z prostředků fondů prevence zdravotních pojišťoven (vč. materiálu pro jednání vlády), tak z informací, které jsme získali od Ministerstva zdravotnictví.

Podotýkám, že níže uvedené informace se vztahují k dobrovolnému testování ve firmách. Pokud by na základě probíhajících diskuzí vlády skutečně došlo k povinnému testování, budeme vás neprodleně informovat a vynasnažíme se vám poskytnout všechny potřebné informace.

JAKÉ JSOU MOŽNOSTI ZAJIŠTĚNÍ ANTIGENNÍHO TESTOVÁNÍ ZE STRANY ZDRAVOTNICKÉHO PERSONÁLU?

1.   Závodní lékař – poskytovatel pracovně-lékařských služeb – testování ve firmě

Antigenní testování ve firmě bude prováděno prostřednictvím firemního závodního lékaře – poskytovatele pracovně-lékařských služeb (držitele oprávnění k poskytování zdravotních služeb). 

Závodní lékař provede testování v jedné z níže uvedených variant:

·      Poskytovatel již má uzavřenu smlouvu (všeobecné praktické lékařství nebo pracovní lékařství).

Pokud nemá ordinaci v areálu firmy, tak požádá dle zákona o zdravotních službách o povolení o nové místo poskytovaní zdravotních služeb.

·      Poskytovatel nemá se zdravotními pojišťovnami uzavřenu žádnou smlouvu.

V souladu s organizačním opatřením VZP č. 54/2020 požádá pro potřeby úhrady o přidělení nesmluvního identifikačního čísla zařízení (IČZ) na emailové adrese VZP ČR testovani_covid@vzp.cz

2.   Smlouva s externím poskytovatelem zdravotních služeb – testování ve firmě 

Smluvní externí poskytovatel zdravotních služeb zajistí pro zaměstnavatele testování zaměstnanců přímo v provozovně firmy.

3.   Testování mimo prostory firmy ve státem a zdravotními pojišťovnami garantované síti odběrových center, odběrových míst a antigenních odběrových center

Zaměstnavatel může odeslat své zaměstnance na testování do sítě stávajících odběrových center, odběrových míst a antigenních odběrových center. Aktuální seznam poskytovatelů provádějících antigenní testování je uveden na stránkách Ministerstva zdravotnictví ČR, ale je možné využít i kterékoliv tam neuvedené poskytovatele, kteří tuto službu nabízejí.

4.   Testování mimo prostory firmy v ordinaci dalších poskytovatelů zdravotních služeb provádějících testování

Zaměstnavatel může odeslat své zaměstnance k testování do ordinací dalších poskytovatelů zdravotních služeb provádějících testování v tzv. sekundární síti poskytovatelů zdravotních služeb, kteří antigenní testování provádí ve svých ordinacích – praktičtí lékaři, ambulantní specialisté, zubní lékaři, a další poskytovatelé provádějící testování. 

Pro všechny uvedené varianty platí, že:

·      Úhrada bude provedena z veřejného zdravotního pojištění (prostřednictvím výkonu 99949)

·      Poskytovatel (závodní lékař ve variantě 1) bude napojen na elektronické nástroje Chytré karantény pod správou MZ ČR (ISIN) a plní všechna povinná a jednotná hlášení.

JAKÁ MŮŽE BÝT FREKVENCE ANTIGENNÍHO TESTOVÁNÍ HRAZENÉHO Z VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ?

Antigenní testování hrazené z veřejného zdravotního pojištění poskytované pojištěncům zdravotní pojišťovny je možné v souladu s Mimořádným opatřením MZ ČR provádět 1krát za 3 dny.

LZE ZAJISTIT TESTOVÁNÍ VE FIRMÁCH A OSVČ PROSTŘEDNICTVÍM SAMOTESTOVÁNÍ?

Antigenní testování zaměstnanců ve firmě a u OSVČ může být dále prováděno i prostřednictvím samotestování.

o  Firma či OSVČ nakoupí samoodběrové testy a poskytne je zaměstnancům k provedení samotestování. 

o  Zdravotní pojišťovny vytvoří preventivní program fondu prevence sloužící k odhalování onemocnění Covid 19 prostřednictvím příspěvku k úhradě samoodběrových testů, které zaměstnavatelé a OSVČ prokazatelně využijí pro pojištěnce příslušné pojišťovny.

o  Výše příspěvku na 1 pojištěnce bude nastavena ve výši skutečně uplatněných nákladů na pořízení samoodběrového testu, maximálně však 4 x 60 Kč za měsíc.

o  Firma či OSVČ vystaví jedenkrát za měsíc přehled zaměstnanců firmy či OSVČ (pojištěnců příslušné zdravotní pojišťovny), kteří absolvovali sebetestování, který následně předloží pojišťovně

o  Zdravotní pojišťovny jedenkrát za měsíc na základě přehledu zaměstnanců či OSVČ proplatí firmám či OSVČ náklady spojené s pořízením testu v maximální hodnotě výše uvedené.tj. ve výši skutečně uplatněných nákladů, maximálně však 4 x 60 Kč za měsíc.

Vzhledem k tomu, že u této varianty není zajištěno napojení firmy na elektronické nástroje Chytré karantény pod správou MZ ČR (ISIN) a není tak možné plnit všechna povinná a jednotná hlášení podle pravidel antigenního testování, je nutné:

o  Při pozitivitě provedeného antigenního testu laickou osobou zajistit bezprostřední informování (telefonicky, e-mailem) závodního lékaře (poskytovatele pracovně – lékařských služeb) nebo registrujícího praktického lékaře, který rozhodne o konfirmačním testu prostřednictvím RT-PCR testu a vystaví žádanku v ISIN.

o  Firma je povinna zajistit likvidaci potenciálně infekčního materiálu (použitých testů).

Bližší informace k bezpečné likvidaci použitých testů intenzivně komunikujeme s hygieniky.

JAKÉ ANTIGENNÍ TESTY PRO LAICKÉ TESTOVÁNÍ LZE VYUŽÍT?

Seznam antigenních testů, pro které vydalo ministerstvo výjimku podle § 4 odst. 8 nařízení vlády č. 56/2015 Sb. naleznete na tomto odkazu. Doplním, že seznam bude průběžně aktualizován.

JAKÝ JE ROZDÍL MEZI TESTY? 

Konkrétní / detailní informace o testu jsou uvedeny v návodu k použití u jednotlivých testů a nelze je zobecnit. 

Lze však uvést, že výjimky jsou udělovány pouze pro testy, které umožňují alespoň jeden z následujících způsobů odběru vzorku laickou osobou:

·      výtěr z přední části nosu

·      sliny (tzv. plivací test)

·      výtěr ze zadní strany dutiny ústní

Přesný postup, jak mají firmy a OSVČ postupovat při provádění samodběrových testů a při vystavení přehledu zaměstnanců či osob (pojištěnců), kteří absolvovali testování, připraví zdravotní pojišťovny ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví v pondělí 1. března 2021. V této souvislosti doporučuji sledovat webové stránky příslušného rezortu.

V souvislosti s testováním jsme důrazně apelovali na vládu, aby nastavila vhodný právní rámec, který by nemohl být poté zrušen soustavou nezávislých soudů.

Problematiku testování budeme nadále pečlivě monitorovat. Aktuální informace bude průběžně publikovat na www.komora.czwww.komoraplus.cz či v pravidelném Newsletteru HK ČR.

S pozdravem a přáním pevného zdraví,

Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČR

Hospodářská komora České republiky
Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15  110 00 Praha 1
www.komora.cz

V. Dlouhý: Aktuální informace ohledně koronavirové krize a jejích dopadům na podnikatele včetně stanovisek a aktivit HK ČR (16.2.2021)

Vážení kolegové,

jak dobře víte, vláda na své mimořádné nedělní schůzi schválila prodloužení nouzového stavu na území České republiky do 28. února 2021, a vyhověla tak společné žádosti hejtmanů. Nechám-li stranou veškeré politické a akademické debaty o ústavnosti tohoto kroku, považuji za naprosto zásadní, aby představitelé státu i krajů ještě více vnímali stanoviska a připomínky podnikatelské obce. 

Již v pátečním sdělení jsem vás informoval o zaslání dopisu předsedům všech poslaneckých klubů, v neděli jsem obdobný dopis s náměty podnikatelů i nabídkou pomoci odeslal předsedovi Asociace krajů ČR. V něm jsem mj. podpořil nutnost prioritně nalézt bezpečný způsob návratu žáků a studentů do škol (za přispění robustní kapacity antigenního testování) či inicioval obnovení jednání o plánu restartu ekonomiky, kterého by se účastnili kromě zástupců Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva průmyslu a obchodu také zástupci krajů a zaměstnavatelů.

Jak žít a podnikat v době koronaviru

Bohužel si musíme přiznat, že koronavirus jen tak nezmizí, proto považuji za smysluplné hledat cestu, jak se s ním naučíme žít. Z uvedeného důvodu vznikla na Hospodářské komoře pracovní skupina, která se intenzivně věnuje vytvoření strategie „Jak žít a podnikat v době koronaviru”. Tímto krokem chceme přispět k postupnému návratu do života, jaký známe před vypuknutím koronavirové pandemie. Z každodenní komunikace se zástupci krizí nejvíce zasažených oborů podnikání vím, že podnikatelé a živnostníci jsou si zcela vědomi vážnosti situace, a proto jsou připraveni akceptovat nastavení racionálních hygienických podmínek, výměnou za možnost návratu ke své podnikatelské činnosti. Na dané téma si můžete přečíst i můj rozhovor pro Lidové noviny (v příloze).

Otevření obchodů od pondělí 22. února 2021

Čerstvou informací je, že od pondělí 22. února 2021 by se měly otevřít všechny obchody s tím, že aktuálně jsou řešena veškerá související doprovodná režimová opatření, budeme o tom jednat dnes ve večerních hodinách se zástupci Ministerstva zdravotnictví.

Kampaň pro podporu očkování

Vzhledem k tomu, že očkování může významně přispět ke zlepšení epidemické situace, jsem potěšen, že naše začleněné společenstvo Asociace komunikačních agentur zvítězilo v podlimitní veřejné zakázce na realizaci celostátní kampaně pro podporu očkování. Vhodně vedená kampaň bude totiž zajisté hrát stěžejní roli v ochotě občanů nechat se očkovat. Prvky této kampaně bychom rádi ve spolupráci s AKA poskytnuli také zaměstnavatelům pro účel vedení vhodné komunikace směrem k vlastním zaměstnancům.

Jednání o návrhu nového programu MPO „COVID 2021″

Na konci minulého týdne jsem vás informoval o našich výhradách k parametrům nově vznikajícího kompenzačního programu poslední záchrany i způsobu, jakým byl záměr vládou odsouhlasen. Z uvedeného důvodu jsem uvítal, že vicepremiér a zároveň ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček spolu s premiérem Andrejem Babišem vyhověli mojí žádosti a vyřadili z programu pondělní schůze vlády projednávání návrhu nového programu Ministerstva průmyslu a obchodu „COVID 2021″. Společně mi rovněž deklarovali zapojení zástupců HK ČR do přípravy kompenzačního programu, kde byvýchodiskem k výpočtu nebyl počet zaměstnanců, ale obrat, resp. tržby podnikatele, dosažené nejlépe v předkrizovém období, popř. vykázané v krizovém období, anebo pokles obratu dosaženého v krizovém období ve srovnání s předkrizovým obdobím, tak jak Hospodářská komora dlouhodobě prosazuje. Mohu vám slíbit, že učiníme maximum, aby mohlo dojít k projednání takového programu vládou ještě v tomto týdnu.

Níže uvádím stručný přehled aktuálních informací a aktivit HK ČR na pomoc krizí zasažených podnikatelů:

·      Vláda na svém mimořádném zasedání v neděli 14. února 2021:

o  vyhlásila pro území České republiky nouzový stav kvůli šíření koronaviru do 28. února 2021. 

o  vyhlásila krizová opatření vlády a odsouhlasila opatření Ministerstva zdravotnictví, která byla dosud navázána na trvání nouzového stavu. Oproti protiepidemickým opatřením platným za stávajícího nouzového stavu došlo jen k několika dílčím úpravám a změnám.

V opatření omezujícím provoz maloobchodního prodeje a služeb vláda od pondělí omezila nově činnost knihoven tak, že budou moci čtenářům sloužit formou výdeje předem objednaných výpůjček a jejich vracení přes výdejní okénko nebo bezkontaktně. Možné bude rovněž poskytnout ubytovací služby osobám, které jsou ubytovány za účelem toho, aby jim byly poskytnuty zdravotní služby, a jejich nezbytnému doprovodu.

V opatření omezujícím volný pohyb osob jsou nově ve výjimkách zařazeny cesty za účelem voleb a zasedání orgánů právnických osob a jejich konání. V souladu s tímto usnesením platí, že pokud se jednání (na jednom místě) účastní více než 10 osob, každá osoba předloží potvrzení o negativním výsledku antigenního testu (nesmí být starší než 3 dny), současně je nutné zachovat další hygienická opatření (zejména použití roušky nebo ochrany vyššího stupně a dvoumetrové rozestupy)Stále však platí, že je možné zasedání právnické osoby v maximálním počtu 50 osob. V případě konání zasedání či voleb orgánu právnické osoby, které jsou nezbytné ke splnění zákonem uložených povinností však počet osob není omezen.

Vláda rozhodla rovněž o zrušení omezení úředních hodin orgánů veřejné moci a správních orgánů. Nadále platí, že úřady mají omezit práci na nezbytně nutné agendy a omezit na minimum osobní kontakty zaměstnanců s veřejností.

oblasti školství, přibyla možnost konání komisionálních opravných a komisionálních náhradních zkoušek na středních školách a v konzervatořích.

K úpravám došlo také u ochranného opatření Ministerstva zdravotnictví regulujícího vstup do České republiky. Týkají se například profesionálních sportovců a reprezentantů či pracovníků v kritické infrastruktuře.

Kompletní výsledky jednání vlády naleznete ZDE.

·      Vláda na své pondělní schůzi v souvislosti s COVID-19:

o  Schválila návrh novely ústavního zákona o bezpečnosti ČR, která zavádí nový plošný stav nebezpečí (ten mohli doposud vyhlašovat lokálně pouze hejtmani). Pro upřesnění doplním, že stav nebezpečí je de facto předstupněm stavu nouze, ve kterém by vláda mohla vydávat plošná nařízení a rozhodnutí jako třeba omezení svobody pohybu či pracovní povinnost, naopak by ale nešlo např. omezit podnikatelskou činnost. Návrh také doplňuje a zpřesňuje ustanovení o prodloužení volebního období a odkladu konání voleb, zakotvuje na ústavní úrovni Ústřední krizový štáb a zpřesňuje publikaci rozhodnutí o vyhlášení krizových stavů. Návrh naleznete ZDE.

o  Schválila návrh novely krizového zákona, která do konkrétních podrobností rozpracovává výše uvedené změny. Tato právní předloha podrobněji vymezuje možný zásah do práv a svobod garantovaných Listinou základních práv a svobod, a to nejen ze strany vlády, ale i ze strany hejtmanů krajů a pražského primátora, kterým oprávnění k vyhlášení stavu nebezpečí zůstává zachováno. Novela mj. upravuje i působnost Ústředního krizového štábu a zakotvuje oprávnění vlády v době krizového stavu stanovit nařízením prodloužení běhu lhůt a platnosti dokladů a omezovat výkon úřední činnosti. Návrh naleznete ZDE. HK ČR k návrhu uplatnila připomínky, jejichž znění naleznete ZDE. 

o  Schválila návrh zákona o mimořádných opatřeních (tzv. pandemického zákona,sněmovní tisk 1158), který žádali hejtmani. Je třeba uvést, že návrh se jen mírně liší od znění, které schválila vláda už loni v květnu. Tato právní norma má umožnit Ministerstvu zdravotnictví vydat mimořádná opatření celorepublikového charakteru v širším rozsahu než dosud umožňuje zákon o ochraně veřejného zdraví. Opatření by měla být zaváděna pouze v rozsahu nezbytně nutném a na nezbytně nutnou dobu. Kromě vymezení režimu mimořádných protiepidemických opatření zároveň upřesňuje i sankce, které má být možné za porušení povinností nařízených mimořádnými opatřeními uložit. Návrh bude projednáván Poslaneckou sněmovnou ve stavu legislativní nouze na 86. schůzi dne 18. 2. 2021.

o  Schválila návrh zákona o kompenzačním bonusu pro rok 2021 (sněmovní tisk 1160). Prostřednictvím tzv. kompenzačního bonusu pro osoby samostatně výdělečně činné, pro společníky vybraných společností s ručením omezeným a pro osoby pracující na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti budou zmírněny hospodářské následky ohrožení zdraví v souvislosti se vznikem a rozšířením onemocnění COVID-19 způsobeného koronavirem označovaným jako SARS CoV 2, resp. krizových opatření přijatých z důvodu tohoto ohrožení, a to pro období počínající 1. únorem 2021. Návrh bude projednáván Poslaneckou sněmovnou ve stavu legislativní nouze na 86. schůzi dne 18. 2. 2021.

o  Schválila novelu nařízení vlády o použití Armády České republiky k záchranným pracím v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru. Nařízení nabude účinnosti den po svém vyhlášení. 

o  Schválila prodloužení programu Covid – Lázně na období od 1. ledna 2021 do 31. prosince 2021. Prodloužení dotačního titulu umožnilo rozhodnutí Evropské komise, která prodloužila platnost tzv. Dočasného rámce až do konce letošního roku (navýšení objemu podpory z dosavadních 0,8 na 1,8 milionu eur na jeden subjekt).

o  Projednala záměr postupného návratu žáků a studentů do prezenční výuky.Harmonogram návratu počítá s otevřením závěrečných ročníků středních škol, konzervatoří a vyšších odborných škol od 1. 3. 2021, středních škol pro praktické vyučování od 8. 3. 2021 a základních škol pro žáky 9. ročníků od 15. 3. 2021.Podmínkou pro jejich návrat do škol je spuštění plošného a pravidelného testování žáků, studentů a zaměstnanců škol

Výsledky jednání vlády 15. února 2021 jsou vám k dispozici ZDE.

·      Informace k přeshraničnímu pohybu pro vás průběžně aktualizujeme ZDE.Pozornost věnujete zejména změnám u Německa a Slovenska.

V souvislosti s velmi komplikovanou situací na česko-německých hranicích jsem dnes odeslal dopis předsedovi vlády, aby neprodleně řešil s německou stranou propustnost hraničních přechodů jak pro pendlery, tak pro kamiony. Problém navrhujeme řešit změnou organizace, konkrétně pak vytvořením tzv. fast tracků pro kamionovou dopravu, respektive vozidla, jejichž řidiči již v okamžiku příjezdu na hraniční přechod disponují potvrzením o negativním testu. Zároveň bychom od německé strany uvítali, aby kontroly měly spíše namátkový charakter místo kontroly každého jednotlivého vozu.

·      Výsledky našich jednání i aktuální informace – nejen ke koronaviru – můžete také průběžně sledovat na www.komora.czwww.komoraplus.cz či v pravidelném Newsletteru HK ČR.

·      Zajímavé informace pro živnostníky i jejich příběhy publikuje také Deník.cz, který je v této oblasti partnerem Hospodářské komory.

Tuto informaci jsme rozeslali i na členskou základnu.

Přeji mnoho sil a pevné zdraví,

Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČR

Hospodářská komora České republiky
Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15  110 00 Praha 1
www.komora.cz

Aktuální informace pro podnikatele k dopadům COVID-19

Sněmovna schválila prodloužení nouzového stavu do 12. prosince, původně měl trvat do dnešního dne. Vláda ANO a ČSSD původně žádala o možnost prodloužení stavu nouze o 30 dnů do 20. prosince. Podle vlády je toto opatření důležité k tomu, aby měla možnost i nadále přistupovat v případným protiepidemickým opatřením v situaci, kdy by růst nakažených koronavirem opět eskaloval.

Veškeré klíčové informace týkající se pandemie koronaviru a dopadu na podnikání pravidelně aktualizuje Hospodářská komora na svém webu.

Nejnovější informace ZDE

České firmy v boji proti covidu využívají moderní technologie

Do tuzemských provozů začaly rychle pronikat nové technologie a specializované výrobky, které chrání zaměstnance a zákazníky před nákazou covid-19 na pracovištích. Firmy tak reagovaly na zářijovou výzvu Hospodářské komory, která je k tomu vyzvala, aby tím snížily riziko plošného lockdownu. V provozech se objevily kromě roušek s nanovlákennou membránou třeba i rychlé automatické měřiče teploty návštěvníků firem a zaměstnanců nebo přístroje na dezinfekci průmyslových hal ozonem.

Další podrobnosti ZDE

Vladimír Dlouhý: Vláda s námi poslední epidemická opatření nekonzultovala

Nechci, aby byl boj proti pandemii koronaviru založen čistě na matematických modelech bez řádné konzultace s podnikatelskou veřejností, sdělil v rozhovoru pro DVTV prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. Připomněl také, že o opatřeních pro obchody se s Komorou politici a epidemiologové nebavili. Upozornil zároveň, že příliš časté změny pravidel a opatření proti pandemii covidu-19 vnímají firmy velmi negativně.

Celý rozhovor sledujte ZDE

Sněmovna odsouhlasila stravenkový paušál , nižší daň z nafty i zrušení superhrubé mzdy

Sněmovna přijala návrh premiéra Andreje Babiše na zrušení superhrubé mzdy. Od příštího roku se má zdaňovat pouze hrubá mzda sazbou 15 % a u lidí se mzdou asi nad 140 tis. korun měsíčně sazbou 23 %. Zákon musí posoudit Senát a podepsat prezident. 

Sněmovna spolu s tím v daňovém balíčku i díky iniciativě Hospodářské komory schválila také snížení sazby spotřební daně z motorové nafty o 1 Kč na litr a podpořila zavedení stravenkového paušálu

Právě zavedení stravenkového paušálu podpořily v dopise poslancům Hospodářská komora, Svaz obchodu a cestovního ruchu, Asociace hotelů a restaurací a Asociace Českého tradičního obchodu (dostupný ZDE).

Stanoviska Komory k jednotlivým bodům daň. balíčku ZDE

Růst minimální mzdy zvýší tlak na růst cen

Zejména malé podniky ve službách budou muset zvýšení minimální mzdy od ledna 2021 promítnout do koncových cen služeb a zboží. Vláda podle Komory k dalšímu zatížení malých podniků přistoupila v nejméně vhodnou dobu, kdy se potýkají s výrazným propadem tržeb kvůli vládním restrikcím a dopadům současné krize. Proto Hospodářská komora explicitně požadovala, aby se minimální mzda od ledna 2021 vůbec nezvyšovala. Podle propočtů Hospodářské komory mzdové náklady na jednoho zaměstnance pobírajícího nejnižší výdělek ročně vzrostou o 9 600 Kč. Problémy s aplikací vyšší minimální mzdy budou mít zejména malé firmy, u kterých mzdové náklady tvoří největší výdajové položky.

Čtěte ZDE

Vyšší kapacita žádostí o schengenská víza

Na Ukrajině byla s účinností od 16.11. navýšena denní kapacita příjmu žádostí o krátkodobá schengenská víza za účelem zaměstnání na 800 žádostí denně. Zároveň byly pozastaveny žádosti o zaměstnanecké karty v rámci Programu kvalifikovaný zaměstnanec – Mongolsko na Zastupitelském úřadě Ulánbátar. Důvodem jsou zpřísněná opatření v souvislosti s epidemií onemocnění covid-19 ze strany mongolských státních úřadů, která jsou prozatím platná do 1.12.

Aktuality k náboru zahraničních zaměstnanců ZDE

Přeshraniční pohyb. Aktuální informace

Od 17. listopadu platí zpřísněná pravidla pro vstup cestujících z ČR do Saska. Osoby přijíždějící z ČR, která je v tuto chvíli považována Německem za rizikovou oblast, se musí neprodleně odebrat do karantény na dobu 10 dnů po svém přicestování. Domácí karanténa může být ukončena nejdříve po 5 dnech negativním testem na koronavirus. Testování může být provedeno nejdříve pět dní po příjezdu. Výjimka platí pro pendlery nebo pro cesty za rodinou.

Aktuální informace k cestám mimo ČR ZDE

Využijte poradnu Hospodářské komory

Hospodářská komora obnovila činnost poradny pro podnikatele, díky níž mohla už během jarních měsíců zodpovědět bezmála 3 000 podnikatelských dotazů. Odpovědi podnikatelům zajišťují právní experti Hospodářské komory a týmy partnerských právních kanceláří. Své dotazy mohou firmy a podnikatelé směřovat na mail poradna@komora.cz.

Pro další informace navštivte web

Konference k digitalizaci

Krajská hospodářská komora Ostrava pořádá pro podnikatele online konferenci k problematice digitalizace tuzemské ekonomiky. Odborníci zde firmám přiblíží jak inovovat model jejich podnikání, jak zvýšit kvalitu poskytovaných služeb zákazníkovi díky moderním technologiím nebo jak následně tyto činnosti analyzovat. Konference se uskuteční 2.12. a pro účastníky bude bezplatná. 

Podrobnosti a možnost registrace ZDE

Komora používá nové civid technologie

V klientském centru i samotném úřadu Hospodářské komory v pražském Florentinu funguje automatický měřič teploty příchozích návštěvníků a zaměstnanců Smart Gate společnosti Alumil. Ten během sekundy provede až 300 měření tělesné teploty. Odbavit tak dokáže až 60 lidí za minutu. Podobná zařízení využívají např. krajské úřady.

Na dodržování bezpečné sociální vzdálenosti dohlíží na Úřadu Hospodářské komory také chytré náramky C-19 PROTECTOR.  Vyvinula je firma Care Plus Service, člen skupiny Moore Czech Republic. Pokud se prokáže nákaza virem na pracovišti, Komora dokáže rychle identifikovat rizikové kontakty. Přiblížení technologií na webu Komory

Přehled dostupných technologií ZDE

Zapojte se do komorové ankety

Jen do pondělí bude otevřena anketa Hospodářské komory k dopadům druhé vlny koronavirové epidemie na firmy. Odkaz na ni najdete ve svém mailu. Budeme vám vděční za zpětnou vazbu, kterou využijeme v dalších jednáních s vládou a příslušnými úřady.


Co chystáme

Jak na založení firemní stránky na LinkedIn?
Vytvořte si firemní stránku na LinkedInu jako od profíka! Přihlaste se na on-line webinář a získejte návod krok za krokem, jak si založíte a vytuníte profi stránku na této sociální síti pro prezentaci vaší firmy nebo značky. Akce se uskuteční 10.12.

To mě zajímá