právo, aby mu zhotovitel podle jeho objednávky věc zhotovil a povinnost zaplatit zhotoviteli cenu za zhotovení věci.
Jinak řečeno
Zhotovení brýlí se tedy řídí v první řadě smlouvou o dílo, ovšem to se týká zejména zábrusu,dioptrických hodnot,centrace a podobně,tedy parametrů brýlí. Obecně lze říci – činnost optika probíhá v režimu smlouvy o dílo, případné vady je třeba vytknout ihned při převzetí. Ostatní vady zakázky jako je například kvalita obruby, se bude řídit ustanoveními OZ o koupi zboží(kupní smlouvy). Zde zákonná odpovědnost za vady u spotřebního zboží nadále trvá dva roky. Ve všech případech se však vada projevená do 6 měsíců považuje za vadu, kterou zboží mělo od počátku.V dalších měsících je právo zákazníka z vadného zboží již oslabeno tak, že musí prokázat zda nemá na vadě zboží podíl svým zacházením. V žádném případě již tedy neplatí dvouletá záruka tak, jak platila do 31.12.2013. Záruku je možno sjednat, a to na jakoukoli délku. Pozor, pokud výrobce obrub garantuje například na reklamním letáku, že obruba si své vlastnosti uchová po dobu 3 let, jde o jednostranné a závazné prohlášení o záruce.
Pokud tedy nebude objednatel brýle reklamovat do šesti měsíců, právo z vadného plnění má poměrně omezené, neboť by musel prokázat, že výrobek měl vadu již při předání a že za ni odpovídá prodávající (zhotovitel). Zatím nejsou k dispozici rozhodnutí soudů, ovšem dá se předpokládat, že reklamovat po více jak šesti měsících brýle může být velice obtížné, neboť nositel bude muset dokazovat, proč si nefunkčnosti zhotoveného díla nevšiml dříve (§2605).
U brýlí zhotovených dle lékařského předpisu je reklamace ještě komplikovanější, když je dílo zhotovené na písemnou objednávku objednatele. Zde, pokud optik zhotoví zdravotnickou pomůcku dle předpisu a nemá dioptricky vadu, je správně nacentrována, je správně inklinace, může v klidu poslat zákazníka zpět k lékaři a údajnou reklamaci ani neřešit.
Závěr: V žádném případě tedy nelze tvrdit, že dioptrické brýle jsou běžným spotřebním zbožím na které se vztahuje bez výhrad právo z vadného plnění po dobu 24 měsíců. Od 1. dubna 2015 je účinný nový zákon o zdravotnických prostředcích, dioptrické brýle jsou považovány za zdravotnický prostředek ve smyslu tohoto zákona .
Další problematikou, kterou bohužel v této souvislosti budeme řešit je údržba, opravy a úpravy. Tyto činnosti se řídí bez výhrad stejným režimem, jako zhotovení určité věci na zakázku, tedy smlouvou o dílo a vše, co s tím souvisí. V tomto ohledu je třeba konstatovat, že se zákonodárce také příliš nevyznamenal. Šest měsíců od doby, kdy jste provedli některý z výše uvedených úkonů na jakýchkoliv brýlích – tedy třeba i donesených hotovkách, nesete odpovědnost za vady. Dle mého názoru jsme pouze v režimu smlouvy o dílo, kdy je třeba zjevné vady vytknout okamžitě, skryté lze uplatnit ve lhůtě 2 let.