Harmonogram náběhu změn
Zákon o veřejném zdravotním pojištění (novela účinná od 1.1.2019)
…Zákon o veřejném zdravotním pojištění (novela účinná od 1.1.2019)
…Zákon o veřejném zdravotním pojištění (novela účinná od 1.12019)
Harmonogram postupného náběhu všech změn:
1. 1. 2019 – vydání konsolidovaného seznamu hrazených zdravotnických prostředků a změna úhrad
individuálně zhotovovaných zdravotnických prostředků;
1. 4. 2019 – spuštění informačního systému pro získání přihlašovacích údajů dodavatelů;
1. 5. 2019 – spuštění testovací prostředí na podávání ohlášení;
1. 6. až 30. 6. 2019 – termín pro pře-ohlášení dosud hrazených zdravotnických prostředků; (dovozci, výrobci, distributoři)
1. 8. 2019 – konec úhrady u zdravotnických prostředků, které nebyly pře-ohlášeny nebo byly vyřazeny ze systému zdravotního pojištění; ( např. brýlové obruby a brýlové čočky pro pacienty 15+)
1. 10. 2019 – začátek náběhu nových zdravotnických prostředků do úhrad;
1. 11. 2019 – konečný termín pro SÚKL na zahájení správních řízení v případech formálních vad
vzniklých při pře-ohlášení;
1. 12. 2019 – dosud hrazené zdravotnické prostředky budou překlopeny do nových výší a
podmínek úhrady.
Kódy zdravotních pojišťoven se v případě sériově vyráběných zdravotnických prostředků (brýlových obrub, brýlových čoček, a ostatních sériově vyráběných optických pomůcek) prozatím nemění – měly by být zachovány až do 30. listopadu 2019.
Rozhodující pro odpovídající úhradu za zdravotnický prostředek je termín, kdy byl tento uplatněn (u prodejce).
Odkdy tedy platí nové úhrady
U zdravotnických prostředků dosud hrazených pře-ohlášených a zařazených do nového systému zdravotního pojištění od 1. 12. 2019.
U individuálně zhotovovaných zdravotnických prostředků (na zakázku) již od 1. 1. 2019 – netýká se dioptrických brýlí.
Nyní máte možnost stáhnout si prezentace , které již byli prezentovány na seminářích v Praze, Brně a Ostravě. Pro přístup k těmto údajům je nutné se přihlásit na webové stránky – pouze pro řádné členy ŽKČOO.
Prezentace jsou v sekci SEMINÁŘE – prezentace ke stažení.
Zde máte možnost ke stažení prezentaci Bc. Bernatové Gabrieli a pana Zděňka Rence.
Zrakova ostrost v uspechanem svete – vidět a být viděn
Zde máte možnost ke stažení přednášku pana Martina Sudera ,BA (Hons)
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
zveme Vás na třetí letošní seminář, který se uskuteční dne 24.června 2019 v 18.00 hod v Ostravě v hotelu
AKORD
(náměstí SNP 1;700 30 Ostrava-Zábřeh)
Témata:
1) Reklamace v oční optice
přednášející: PhDr. Ing. Jindřich Hanzlíček DiS,
2) Jak v prodeji motivovat zákazníka, ale také sebe.
přednášející: Martin Suder , BA (HONS)
3) Zraková ostrost v uspěchaném světě.
přednášející: Bc. Gabriela Bernatová
4) Diskuze o změnách v novele zákona o zdravotním pojištění – výše úhrad za dioptrické brýle a jiné optické zdravotní pomůcky.
Součástí semináře bude malé občerstvení.
Vstup volný, ale prosíme o potvrzení účasti (jméno, název optiky)
na e-mail : gabriela@zkcoo.cz nejpozději do 21.6.2019 .
Tento seminář budeme opak na více místech po České republice. Budeme Vás brzy informovat.
Vaše ŽKČOO
dovoluji si Vás oslovit před nadcházejícími volbami do Evropského Parlamentu.
Tak jako většina z Vás, nejsem s pokojen s politickým vývojem jak v naší zemi, tak v Bruselu.
Nejsem pro vystoupení z EU, ale pro jeho reorganizaci. Jak mnozí z Vás ví, žil jsem více jak 30 let v západní Evropě, znám její zvyklosti a myšlení, dovedu se domluvit a jednat a doufám, že by se mi ve spojení s dalšími rozumnými lidmi podařilo pozitivního zlepšení dosáhnout.
Proto kandiduji za stranu Soukromníků, kandidátka 36, pořadí 14. a budu rád, když dostanu Vaši důvěru a Váš hlas. Vždyť optika jsme v Bruselu ještě neměli 😊
Děkuji a se srdečným pozdravem
Zdeněk Renc
Stejní politici, kteří dnes vydávají razantní prohlášení o tom, k jak strašné hrůze došlo, hlasovali pro příslušnou změnu zákona o veřejném zdravotním pojištění, jímž se nastavil nový systém kategorizace a úhrad zdravotnických prostředků (pomůcek) vydávaných na poukaz. Návrh zákona byl přitom výsledkem dlouhých jednání a nakonec konsensu odborníků, pacientů, zdravotních pojišťoven, výrobců, zkrátka všech stakeholderů. Všechny argumenty a dopady zákona byly transparentně položeny na stůl. Kdo říká, že nevěděl, nebo si nevšiml má buď problém s pamětí anebo svou práci v parlamentu vykonává ledabyle. Anebo se chce zalíbit voličům tou nejsnadnější cestou.
Poslankyně Gajdůšková, ministryně Maláčová, obě z ČSSD, komunističtí poslanci, stejně jako poslanci za ANO, včetně předsedkyně Výboru pro zdravotnictví profesorky Adámkové, poslance Kasala a dalších – tito všichni náhle se probudivší bojovníci za „chudé důchodce“ věděli, nebo měli vědět, o čem vlastně je a jaké má dopady zákon, pro který hlasovali. Připomeňme jim to prostřednictvím precizně formulovaného stanoviska předsednictva České lékařské společnosti.
„ČLS JEP koordinovala v průběhu roku 2018 veškeré návrhy odborných společností na změny v úhradách zdravotnických prostředků, a to včetně oblasti dioptrických brýlí. ČLS JEP potvrzuje, že všechny tyto změny byly uskutečněny na základě širokého odborného konsensu (včetně souhlasu pacientských organizací) a následně byly schváleny drtivou většinou zákonodárců napříč politickým spektrem. Dle názoru ČLS JEP je správné, že se finanční prostředky v maximální míře nasměrovaly ve prospěch pacientů s nejzávažnějšími onemocněními či zdravotním postižením se zvláštním akcentem na děti. Současně se vytvořil prostor pro vstup celé řady dosud nehrazených moderních inovativních zdravotnických prostředků, a to nyní i kdykoli v budoucnu. Při nutnosti zachování ekonomické udržitelnosti nákladů systému veřejného zdravotního pojištění pak bylo nutné eliminovat některé historické relikty (do této kategorie patří např. i úhrada 150 Kč za brýlové obruby 1x za 3 roky u pacientů od 15 let v případě lehčích vad či nulová spoluúčast u pacientů s lehčími formami inkontinence). ČLS JEP tyto změny podpořila též z důvodu jakéhosi přivření pomyslných nůžek spoluúčasti mezi různými skupinami pacientů. Není správné dlouhodobě udržovat stav, kdy se velké části populace proplácí stokorunové částky za bazální pomůcky, zatímco vážně nemocní pacienti či těžce zdravotně postižení (vozíčkáři, sluchově postižení pacienti, diabetici a další) si musí doplácet na své pomůcky desetitisíce korun. ČLS JEP je nově též stálým členem Komise pro kategorizaci a úhradovou regulaci zdravotnických prostředků při Ministerstvu zdravotnictví a i nadále bude usilovat o další kultivaci a zlepšování současného systému,“ píše se v stanovisku zastřešující odborné společnosti, která podobná vyjádření vydává ve zcela výjimečných a zvlášť důležitých případech, ale vyburcovala jí probíhající mediální kampaň.
„V případě úhrady brýlových čoček a obrub pro dospělé nebylo ignorováno žádné nesouhlasné stanovisko odborných společností. Garantem indikačních omezení byla Česká oftalmologická společnost a Společenstvo českých optiků a optometristů. Společně se účastnily všech jednání o optických pomůckách a ani jedinkrát z jejich strany nezazněla kritika či argumenty proti této změně. Ani v rámci celého legislativního procesu se neobjevila žádná výhrada. Pro případy dodatečného objevení nějaké dílčí chyby byla mj. zřízena Komise pro kategorizaci a úhradovou regulaci zdravotnických prostředků. Na minulém jejím zasedání v dubnu dokonce využila Česká oftalmologická společnost svého práva a navrhla některé dílčí úpravy (či opravy dosud neobjevených chyb), avšak žádná z nich nesměřovala proti zrušení příspěvku na brýlové obruby a některé brýlové čočky u dospělých pacientů,“ vysvětluje Jakub Král, předseda Komise pro kategorizaci a úhradovou regulaci zdravotnických prostředků, který byl koordinátorem přípravy zákona.
Postoj politiků, kteří požadují hrazení brýlových obrub a čoček je pokrytecký. Kde byli, jak se ozývali, za koho bojovali, když lidi se zdravotním postižením dopláceli na svůj invalidní vozík 30 tisíc až 70 tisíc korun, nebo když neslyšící člověk při výměně řečového procesu ke kochleárnímu implantátu doplácel 50 tisíc korun za každé ucho? Zvláště pak od politiků z ČSSD je nanejvýše trapné zviditelňovat se právě přes doplatky na zdravotnické prostředky. Byli to ministři zdravotnictví za sociální demokracii, kteří zastavili práce na novém systému regulace a úhrad zdravotnických pomůcek, zahájené už ministrem Leošem Hegerem, s odkazem na údajné riziko zatížení populace nepřiměřenou spoluúčastní.
Socialisté tak chránili běžnou populaci před korunovými výdaji a nechávají na holičkách nejvážněji nemocné – vozíčkáře, či diabetiky, kteří si museli doplácet tisíce i desetitisíce korun. Tento stav udržovali několik dlouhých let, přesto, že věděli, že se systém musí změnit i kvůli rozhodnutí Ústavního soudu, jenž část tehdejšího zákona zrušil a stanovil termín na nápravu. Pokud by nebyla přijata novela zákona, dopláceli by pacienti od ledna letošního roku na všechny pomůcky 25 procent. To by teprve byla spoluúčast jako řemen! A co udělala ČSSD? Nechala problém vyhnít, hodila ho na novou vládu, ve které sice opět znovu sedí její lidé, ale nehlásí se k odpovědnosti za své hříchy. Ministr Adam Vojtěch se svým týmem dokázal připravit a prosadit nový zákon a zabránil tak katastrofě. Když se zákon schvaloval, nadšeně a s úlevou hlasovala většina poslanců napříč politickým spektrem, mnozí z nich se přitom dokonce snažili si sami přisvojovat zásluhy na jeho přijetí. Uběhlo několik měsíců a na základě „objevu“ médií, že mezi banalitami, které se již nebudou hradit z veřejného zdravotního pojištění, jsou také brýlové obruby a čočky, titíž politici (nikoliv ale všichni) otočili o 180 stupňů.
Zdravotní pojištění dnes představuje obrovský balík peněz, který ročně přesahuje magickou hranici 300 miliard korun. Láká k rozdávání a kupování voličské přízně. Poslancům je však třeba připomenout, zvláště pak těm, kteří sedí ve správní či dozorčí radě VZP, že jsou spoluodpovědní za finanční stabilitu a udržitelnost systému veřejného zdravotního pojištění. Mají odpovědnost i za to, že tento systém dokáže zaplatit léčbu a pomůcky pro nemocné, ne prkotiny, obsolentní pomůcky nebo dokonce výrobky, které nejsou zdravotnickými prostředky. Novela zákona udělala ve zdravotních pomůckách na poukaz pořádek, stanovila, co je prioritní a co nikoliv a jak už jsme uvedli – na základě širokého konsensu všech stakeholedrů. Stejný úkol – chovat se odpovědně – mají poslanci, dokonce jim to ukládá ústava, protože garantuje občanům dostupnou zdravotní péči. Dostupnost bez finanční udržitelnosti je iluzorní. Rozdáme-li peníze na banality, nebudeme je mít na vážně nemoci.
Celá kauza je o to směšnější, že se jedná o skutečně nepatrné částky, dokonce i když je porovnáme s 30korunovými regulačními poplatky. V případě dioptrických obrouček se jedná o částku 4 korun měsíčně (dosavadní příspěvek pro dospělé je 150 Kč, 1x za 3 roky), v případě celých brýlí (čočky + obroučky) je to cca 15 korun měsíčně (v průměru však jen 8 korun měsíčně)! „Administrace takového příspěvku formou poukazu stojí lékaře a oční optiku na související administrativě – předepisování, vykazování pojišťovnám, vyúčtování atd.- více, než je reálná hodnota toho příspěvku,“ upozorňuje navíc Jakub Král, kterého současná mediální kampaň mrzí zejména proto, že strávil mnoho hodin vysvětlováním a hledáním konsensu nejen spolu s kolegy v příslušné pracovní skupině, ale i při speciálních seminářích pro zákonodárce. „Ve zdravotním výboru sněmovny byl uspořádán seminář pro poslance, kteří se tam ptali na všechny možné detaily včetně otázek spoluúčasti; taktéž v senátu byl uspořádán kulatý stůl pro členy výboru pro zdravotnictví a sociální politiku; obsah novely byl velmi podrobně prezentován na desítkách odborných akcí, seminářích a konferencích, a byl i mediálně komunikován,“ vysvětluje Král s tím, že od počátku bylo jasně deklarováno, že jednou ze snah je narovnání historických nespravedlností, kdy některé skupiny pojištěnců nedoplácely prakticky nic, zatímco jiné doplácely desetitisíce. Při komunikaci ministerstva zdravotnictví s novináři bylo opakovaně deklarováno, že u některých položek úhrady rostou, u jiných klesají, že se do systému zařazují moderní inovativní produkty a naopak u jiných se obsolentní úhrada ruší.
„Novela je v roce 2019 nákladově neutrální a dalších letech se počítá s nárůstem nákladů s ohledem na vstup celé řady inovací; míru navýšení nákladů pak budou zdravotní pojišťovny snižovat prostřednictvím DNC (dohodnuté nejvyšší ceny – pozn. redakce) a cenových soutěží, tedy opět nikoli na úkor pacientů,“ říká Král. Zdravotní pojišťovny odhadují, že bez DNC a bez cenových soutěží by nárůst finančních prostředků investovaných do úhrad poukazových zdravotnických prostředků činil kolem 500 miliónů pro rok 2020.
V tomto světle se jeví jako zcela absurdní logika, ze které dovozují někteří zástupci ČSSD a KSČM porušení koaliční smlouvy ve věci nenavyšování spoluúčasti. „Snížení úhrady automaticky neznamená zvýšení spoluúčasti. Ústavní soud již jasně judikoval, že zájem o doplatkový lék či zdravotnický prostředek je řádově menší, než v případě plné úhrady – dodavatelé tak často snižují cenu přímo úměrně snížení úhrady a míra spoluúčasti se nemění,“ připomíná Jakub Král. Podle něj nelze posuzovat navýšení spoluúčasti izolovaně podle jedné položky. „Je prokazatelné, že novela jako celek spoluúčast naopak snižuje,“ dodává.
Je škoda, že se mediální kampaň zvedla zrovna u zákona, který byl připraven na české poměry nebývale otevřeně a konsensuálně za účasti všech relevantní institucí v rámci odborné veřejnosti a bez politických zásahů. Politické tanečky dlouhodobě škodí českému zdravotnictví a jeho pacientům. Doufejme, že se situace uklidní po volbách do evropského parlamentu a že se politici vrátí zase k věcné debatě, které byli schopni ještě před půl rokem. Musejí totiž začít myslet a jednat zcela vážně a odpovědět na podstatné otázky, nikoliv sbírat body na banalitách. Mají zkrátka na výběr mezi populismem a odpovědnou politikou. Jak to výstižně popisuje Jakub Král: „Buď budeme hradit moderní zdravotní péči, anebo budeme masově rozdávat odpustky v řádech stokorun a budeme lidem i nadále lhát o dostupné a bezplatné zdravotní péči.“
Tomáš Cikrt
(to ovšem neznamená automaticky zvýšení spoluúčasti – reálné ceny jsou mnohdy nižší, než ty maximální a dodavatelé často reagují zlevněním):
TEXT:ZDRAVOTNICKYDENIK.CZ
S ohledem na množství nepřesných informací, které byly v mediích v nedávné době prezentovány na adresu novely zákona o veřejném zdravotním pojištění obsahujícího nová pravidla úhradové regulace zdravotnických prostředků, jakož i kompletní kategorizaci zdravotnických prostředků hrazených po předepsání na poukaz, přijalo předsednictvo ČLS JEP následující stanovisko.
ČLS JEP koordinovala v průběhu roku 2018 veškeré návrhy odborných společností na změny v úhradách zdravotnických prostředků, a to včetně oblasti dioptrických brýlí. ČLS JEP potvrzuje, že všechny tyto změny byly uskutečněny na základě širokého odborného konsensu (včetně souhlasu pacientských organizací) a následně byly schváleny drtivou většinou zákonodárců napříč politickým spektrem. Dle názoru ČLS JEP je správné, že se finanční prostředky v maximální míře nasměrovaly ve prospěch pacientů s nejzávažnějšími onemocněními či zdravotním postižením se zvláštním akcentem na děti. Současně se vytvořil prostor pro vstup celé řady dosud nehrazených moderních inovativních zdravotnických prostředků, a to nyní i kdykoli v budoucnu. Při nutnosti zachování ekonomické udržitelnosti nákladů systému veřejného zdravotního pojištění pak bylo nutné eliminovat některé historické relikty (do této kategorie patří např. i úhrada 150 Kč za brýlové obruby 1x za 3 roky u pacientů od 15 let v případě lehčích vad či nulová spoluúčast u pacientů s lehčími formami inkontinence). ČLS JEP tyto změny podpořila též z důvodu jakéhosi přivření pomyslných nůžek spoluúčasti mezi různými skupinami pacientů. Není správné dlouhodobě udržovat stav, kdy se velké části populace proplácí stokorunové částky za bazální pomůcky, zatímco vážně nemocní pacienti či těžce zdravotně postižení (vozíčkáři, sluchově postižení pacienti, diabetici a další) si musí doplácet na své pomůcky desetitisíce korun.
ČLS JEP je nově též stálým členem Komise pro kategorizaci a úhradovou regulaci zdravotnických prostředků při Ministerstvu zdravotnictví a i nadále bude usilovat o další kultivaci a zlepšování současného systému.
text : cls.cz
Vyjádření pana JUDr. Jakuba Krále k novele zákona o zdravotnických příspěvcích.
(text. : tribune.cz)
V oblasti zdravotnických prostředků se odehrál celý rok 2018 ve znamení intenzivní práce na novém systému kategorizace a úhradové regulace pomůcek vydávaných po předepsání na poukaz. Vůbec poprvé v historii se přípravy tak zásadní novely účastnily všechny klíčové subjekty českého zdravotnictví, jichž se tato oblast týká. Podařilo se dosáhnout široké odborné shody. Tato byla rozsáhle prezentována jak politické reprezentaci, tak široké veřejnosti prostřednictvím médií a mnoha konferencí. Taktéž celý legislativní proces proběhl velmi korektně, žádná fáze nebyla vynechána, a i zákonodárci se danému tématu intenzivně věnovali, a když měli jakékoli pochybnosti, přicházeli s pozměňujícími návrhy.
Od samotného počátku tento návrh obsahoval zcela transparentní informaci o tom, že se osobám starším 15 let již nebude přispívat dosavadních 150 Kč na brýlové obruby a s výjimkou těžších diagnóz ani na brýlové čočky (zde byly u lehčích diagnóz dosud příspěvky v řádu stovek korun). Argumenty pro tuto změnu byly naprosto logické a rozumné. Současné příspěvky jsou zanedbatelné v porovnání s konečnou cenou průměrných brýlí, která se pohybuje v řádech vyšších tisíců korun. Je to podobné jako přispívat lidem 20 Kč na bílé plomby u zubaře v situaci, kdy jedna stojí kolem tisíce korun. Druhým naprosto zásadním argumentem byla snaha o přivření nůžek různé míry spoluúčasti mezi různými skupinami pacientů. Proč nikomu z médií a politické reprezentace dosud nevadilo, že si vozíčkáři museli na své vozíky doplácet desetitisícové částky (totéž platí pro sluchově hendikepované pacienty a další skupiny pojištěnců), zatímco polovina republiky mohla fasovat 150 Kč na obroučky. Tato historická nespravedlnost byla natolik evidentní, že s touto změnou souhlasily i pacientské organizace.
Když byla novela v prosinci 2018 ve své definitivní podobě prezentována na tiskové konferenci na ministerstvu zdravotnictví, byl mi přítomnou novinářkou položen jasný dotaz, zda novela všem lidem doplatky pouze snižuje a přináší úhradu nových produktů, anebo zda u některých skupin dojde k navýšení spoluúčasti. Zcela jednoznačně jsem odpověděl, že většina pojištěnců si polepší, avšak rozpočet systému zdravotního pojištění určený pro zdravotnické prostředky na poukaz není neomezený, a tudíž v rámci narovnávání historických nespravedlností dojde u některých skupin pacientů k zavedení či dílčímu navýšení spoluúčasti. Dokonce jsem tam uvedl i několik takových příkladů (inkontinenční pomůcky či individuálně zhotovované protézy). Všichni tento koncept respektovali celý rok 2018 i první kvartál roku 2019.
Až tento týden se odehrál tradiční evergreen pokrytectví v českém zdravotnictví. Naivně jsem se domníval, že se ho tentokrát vyvarujeme. Několik jednotlivců z řad očních optiků, optometristů a oftalmologů odstartovalo mediální šíření paniky, namísto toho, aby společně s ministerstvem zdravotnictví, Státním ústavem pro kontrolu léčiv, odbornými společnostmi a zdravotními pojišťovnami přiložili ruku k dílu při tolik potřebné osvětě. Ono totiž mnohdy stačí s běžnými lidmi jen slušně mluvit a poctivě jim vysvětlit racionální argumenty, které k určité změně vedly, a poradit, jak se v novém systému co nejlépe pohybovat. To je ale práce a v některých případech i nepopulární. Vždy je místo toho jednodušší přispěchat s bulvárními glosami, že se zdravotní pojišťovny zase napakovaly na úkor pacientů a že kvůli absenci příspěvku na brýle lidé přestanou chodit k očním lékařům. Přitom obě tato konstatování jsou zcela nepravdivá.
Předmětná novela je v roce 2019 nákladově neutrální, a to je způsobeno především jedenáctiměsíčním přechodným obdobím, kdy je zachována u většiny zdravotnických prostředků dosavadní výše úhrady. Nicméně již v roce 2020 očekávají zdravotní pojišťovny nárůst nákladů na zdravotnické prostředky na poukaz v řádech jednotek set miliónů korun. Jinými slovy veškeré potenciální úspory v kategorizačním stromu jsou a budou vynaloženy na úhrady jiných potřebnějších pomůcek pro pacienty s výrazně většími zdravotními problémy. Taktéž do systému úhrad vstupují zcela nové, dříve nehrazené, zdravotnické prostředky. Systém veřejného zdravotního pojištění není perpetuum mobile a je věcí široké odborné a politické shody, do jakých priorit se alokují finanční prostředky, které jsou k dispozici. Souhlasím s tím, že tyto priority se mohou v čase měnit a já to budu plně respektovat. Pak ale ať vystoupí některý „sociálně citlivý“ politik a jasně voličům řekne, že vozíčkáři mají i nadále doplácet dvě třetiny hodnoty svých vozíků, jejichž cena se často blíží i 100 tis. Kč, a to proto, aby si každý druhý občan mohl vyzvednout poukázku 150 Kč na brýlové obruby (roční náklad pro zdravotní pojišťovny cca 100 mil. Kč). Nebo ať řekne, že se nemají do úhrad dostávat nové inovativní zdravotnické prostředky jako jsou např. sensory pro kontinuální měření glykémie, moderní sluchadla či prostředky pro léčbu popálenin.
Pokud jde o vyhledávání očních lékařů, pak si nemyslím, že by byla tato návštěvnost v ČR jakkoli slabá. Bez předchozího objednání se ke svému očnímu lékaři prakticky nedostanu. Zároveň podle mého neplatí teze, že v oční optice se mi dostane nějak špatného vyšetření zraku. Pokud si nechám v oční optice zhotovit dioptrické brýle bez úhrady od zdravotní pojišťovny, oprávněně očekávám, že mi budou dioptrie změřeny stejně kvalitně jako u očního lékaře. Pokud by tomu tak nebylo, není to pak otázka úhrady brýlových čoček a obrub, ale otázka zásadního přenastavení kompetencí. Jinými slovy, pak by oční optiky musely přestat měřit a pacient by musel vždy předem k očnímu lékaři. Myslím ale, že tak to skutečně není. Pokud chceme lidi více motivovat k tomu, aby preventivně častěji navštěvovali oční lékaře, pak na to máme sofistikovanější nástroje prevence. Tuto funkci nemůže efektivně zastávat poukázka v hodnotě 150 Kč na obroučky.
Co říci závěrem? Nejsem objektivní, protože jsem působil v roli koordinátora přípravy předmětné novely zákona o veřejném zdravotním pojištění. Zároveň netvrdím, že je ideální a bezchybná. Avšak garantuji, že v případě úhrady brýlových čoček a obrub pro dospělé nebylo ignorováno žádné nesouhlasné stanovisko odborných společností. Garantem indikačních omezení (tedy určení toho, kterým skupinám pacientů je určitá pomůcka hrazena a kterým nikoli) je Česká lékařská společnost Jana Evangelisty Purkyně a její členské či partnerské odborné společnosti. V daném případě to byla Česká oftalmologická společnost a Společenstvo českých optiků a optometristů. Společně se účastnily všech jednání o optických pomůckách a ani jedinkrát z jejich strany nezazněla kritika či argumenty proti této změně. Ani v rámci celého legislativního procesu se neobjevila žádná výhrada. Pro případy dodatečného objevení nějaké dílčí chyby byla mj. zřízena Komise pro kategorizaci a úhradovou regulaci zdravotnických prostředků. Na minulém jejím zasedání v dubnu dokonce využila Česká oftalmologická společnost svého práva a navrhla některé dílčí úpravy (či opravy dosud neobjevených chyb), avšak žádná z nich nesměřovala proti zrušení příspěvku na brýlové obruby a některé brýlové čočky u dospělých pacientů. I nadále jsem tedy zcela přesvědčen, že tato změna je správná a že s ní souhlasí klíčoví odborní partneři. Uspořené finanční prostředky jsou využity ve prospěch těch nejpotřebnějších, tedy dětí a pacientů s velkým zdravotním hendikepem.
JUDr. Jakub Král, Ph.D., předseda Komise pro kategorizacia úhradovou regulaci zdravotnických prostředků